Дослідження проблеми підготовки старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/8238/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8238 |
|
Title |
Дослідження проблеми підготовки старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя
The Investigation of the Problem of Boarding-school Senior Pupils’ Preparation to Independent Life |
|
Creator |
Канішевська, Л.В.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Розкрито теоретико-методичні основи підготовки старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя: визначено сутність готовності старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя як наукове поняття; компоненти, критерії, показники готовності старшокласників шкіл-нтернатів до самостійного життя; педагогічні умови; форми і методи педагогічної діяльності.
Раскрыты теоретико-методические основы подготовки старшеклассников школ-интернатов к самостоятельной жизни: определена сущность готовности старшеклассников школ-интернатов к самостоятельной жизни как научное понятие; компоненты, критерии, показатели готовности старшеклассников школ-интернатов к самостоятельной жизни; педагогические условия; формы и методы педагогической деятельности. The theoretical and methodical principles of preparation of the senior pupils of boarding-schools to independent life are exposed; the essence of readiness of senior pupils of boarding-schools to independent life is specified as an integral personality uality which testifies the maturity of stable personal features as pre-conditions for successful self-realization in life. The specific features of preparation of senior pupils of boarding-schools to independent life are ascertained: specific of the contingent; social orphanage, the features of organization of the pupils’ vital functioning: a lot of measures, the consequences of which is orientation on total control of the pupils’ conduct by teachers, lack of individual approach; insufficient possibilities for forming the social responsibility of pupils; limited social space; features of early youth age, etc. The components of readiness of senior pupils of boarding-schools to independent life are revealed: cognitive, emotionally-valued, conduct-active. The criteria (knowledge from different spheres of vital functioning; value orientations; application of knowledge, abilities and skills in new conditions, in various vital situations), indexes of readiness of senior pupils of boarding-schools to independent life; pedagogical terms (preparatory work with teachers of boarding-school establishments on this issue; purposeful preparation of senior pupils of boarding-schools to master the social roles: a citizen, a family man / woman, a specialist; organization of social-cultural activity, directed at forming a social experience; pedagogical support of senior pupils of boarding-schools; forms and methods of pedagogical activity have been identified. |
|
Publisher |
Імекс-ЛТД, м. Кіровоград, Україна
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/8238/1/kanishevska2013%2817%29.pdf
- Канішевська, Л.В. (2013) The Investigation of the Problem of Boarding-school Senior Pupils’ Preparation to Independent Life Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (17). pp. 293-299. ISSN 2308-3778 |
|