Текстоцентричний підхід і його реалізація в підручниках з української мови для 3-4 класів ЗНЗ з мовами навчання національних меншин України
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7925/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7925 |
|
Title |
Текстоцентричний підхід і його реалізація в підручниках з української мови для 3-4 класів ЗНЗ з мовами навчання національних меншин України
Текстоцентрический подход и его реализация в учебниках по украинскому языку для 3-4 классов ОУЗ с языками обучения национальных меньшинств Украины A text-centered approach and its implementation in the textbooks on the ukrainian language for the 3-4th grades of the comprehensive secondary schools where the languages of national minorities are the teaching ones |
|
Creator |
Хорошковська, Ольга Назарівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті розглядається проблема використання текстів різних жанрів і стилів як центральної дидактичної одиниці під час конструювання підручників для шкіл I концентра з національними мовами навчання. Доводиться, що текстоцентричний підхід і текст як комунікативна цілісність дає можливість розвивати усі види мовної діяльності : слухання – говоріння, читання і письмо, а також продемонструвати функціонування мовних одиниць в усній та письмовій формі.
В статье рассматривается проблема использования текстов разных жанров и стилей как центральной дидактической единицы при конструировании учебников для школ I концентра с национальными языками обучения. Доказывается, что текстоцентрический подход и текст как коммуникативная целостность дает возможность развивать все виды речевой деятельности: слушание – говорение, чтение и письмо и показать функционирование языковых единиц в устной и письменной речи. In the article, the problem of the usage of texts of different genres and styles as a central didactic unit in the process of creating textbooks for the schools of the I concentre where the languages of national minorities are the teaching ones is observed. It is proved that the text-centered approach and a text as a communicative unity give an opportunity to develop all kinds of speech: listening comprehension, speaking, reading, and writing as well as to demonstrate the functioning of all speech units in an oral and in a written form. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7925/1/95.pdf
- Хорошковська, Ольга Назарівна (2014) A text-centered approach and its implementation in the textbooks on the ukrainian language for the 3-4th grades of the comprehensive secondary schools where the languages of national minorities are the teaching ones Проблеми сучасного підручника (14). pp. 810-816. ISSN ISBN 978-966-644-382-6 |
|