Філософсько-психологічне підґрунтя виховання смисложиттєвих цінностей в учнів основної і старшої школи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7830/
|
|
Title |
Філософсько-психологічне підґрунтя виховання смисложиттєвих цінностей в учнів основної і старшої школи
The Philosophic and Psychological Foundation of Еducation of Life-Meaningful Values in Students of Basic and High School |
|
Creator |
Журба, Катерина Олександрівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
36 Safeguarding the mental and material necessities of life 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Розглянуто проблему виховання смисложиттєвих цінностей в учнів основної і старшої школи на основі філософських і психологічних досліджень. Увагу приділено розумінню смислу життя і смисложиттєвих цінностей представниками різних філософських і психологічних наукових шкіл і течій (ірраціоналізму, екзистенціоналізму, феноменології, персоналізму, інтуїтивізму, неофрейдизму, неокантіанства, антропоцентризму). Більшість філософів і психологів сходяться на думці, що цінностями смислу життя є свобода, любов, гідність, істина, справедливість, добро, які визначають значущість і привабливість життя для кожної людини. This paper considers the problem of education of life-meaningful values in schoolchildren of basic and high school based on philosophical and psychological research.The main attention is paid to understanding of the meaning of life and life meaning ful values by representatives of different philosophical and psychological research schools and currents (irrationalism, existentialism, phenomenology, personalism,intuitionalism, neo-Freudianism, neo-Kantianism, anthropocentrism), which is an important philosophical and psychological background in education of life-meaningful values of a personality.Most philosophers and psychologists agree with the idea that life-meaningful values are: freedom, love, dignity, truth, and justice, goodness, which determine the value and attractiveness of life for everyone. Simultaneously, the uncertainty of life-meaningful values or their destruction can lead to life crisis, deep depression, with unpredictable consequences for theyoung person. |
|
Publisher |
Імекс-ЛТД
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7830/1/%D0%96%D1%83%D1%80%D0%B1%D0%B0.pdf
- Журба, Катерина Олександрівна (2014) The Philosophic and Psychological Foundation of Еducation of Life-Meaningful Values in Students of Basic and High School Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (18). pp. 243-251. ISSN 978-966-189-209-4 |
|