Record Details

Підручник з фізики як засіб формування предметної компетентності учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7745/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7745
 
Title Підручник з фізики як засіб формування предметної компетентності учнів
Учебник физики как средство формирования предметной компетентности учащихся
A textbook on physics as a means of the formation of the pupils’ subject competences
 
Creator Засєкіна, Тетяна Миколаївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті розглядаються функції підручника з фізики у формуванні предметної (фізичної) компетентності учнів основної школи в системі «державний стандарт – навчальна програма – компетентнісно орієнтована методика навчання». Пропонується алгоритм визначення структури предметної компетентності учнів основної школи з фізики, яка є ключовим чинником методичного апарату підручника, його функцій.
Алгоритм визначення структури предметної компетентності учнів основної школи з фізики полягає в тому, що на засадах методологічного і системного підходів структурується система наукового знання курсу фізики основної школи. Ця система є матрицею, що формує структуру предметної компетенції, яка в свою чергу формує структуру предметної компетентності учня.
З позиції компетентнісного підходу, в якості вимог виступають компетенції, а в якості досягнутих учнями результатів – рівні сформованості компетентностей. При цьому підручник, як цілісно організована система взаємопов’язаних наукових знань і компетенцій є провідником у ланці «зміст освіти – навчальний процес». Оновлення традиційних функцій підручника ми пов’язуємо з придбанням учнями предметної й ключових компетентностей через методичний апарат підручника.
В статье рассматриваются функции учебника по физике в формировании предметной (физической) компетентности учащихся основной школы в системе «государственный стандарт – учебная программа – компетентносно ориентированная методика обучения». Предлагается алгоритм определения структуры предметной компетентности учащихся основной школы по физике, которая является ключевым фактором методического аппарата учебника, его функций.
Алгоритм определения структуры предметной компетентности учащихся основной школы по физике заключается в том, что на основании методологического и системного подходов структурируется система научного знания курса физики основной школы. Эта система является матрицей, формирующей структуру предметной компетенции, которая в свою очередь формирует структуру предметной компетентности ученика.
С позиции компетентностного подхода, в качестве требований выступают компетенции, а в качестве достигнутых учащимися результатов – уровни формирования компетентностей. При этом учебник, как целостно организованная система взаимосвязанных научных знаний и компетенций является проводником в звене «содержание образования – учебный процесс». Обновление традиционных функций учебника мы связываем с приобретением учащимися предметной и ключевых компетентностей через методический аппарат учебника.
In the article, the functions of the textbook on Physics in the formation of the subject (physics) competence of the secondary schoolchildren in the system «state standard – educational program – competence-oriented methodology of teaching» are observed. The algorithm of the defi nition of the structure of the secondary schoolchildren’s physics subject competence which is a key factor of the methodological apparatus of a textbook, its functions is suggested.
The algorithm of the defi nition of the structure of the secondary schoolchildren’s physics key competence is the following: on the basis of the methodological and the system approaches, the system of the academic awareness of the physics course at the comprehensive school is structured. This system is a matrix that forms the structure of the subject competence which, in its turn, forms the structure of the pupil’s subject competence.
In accordance with the competence-based approach, the requirements comprise the competences and the results which are achieved by the pupils as well as the levels of the competences formation. In this case, a textbook as an integrally organized system of the interrelated academic awareness and competences is an interlink in the chain «education content – teaching process». The renovation of the traditional functions of a textbook is related to the formation of the pupils’ subject and key competences by means of the methodological apparatus of a textbook.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7745/1/24.pdf
- Засєкіна, Тетяна Миколаївна (2014) A textbook on physics as a means of the formation of the pupils’ subject competences Проблеми сучасного підручника (14). pp. 197-206. ISSN ISBN 978-966-644-382-6