Андрагог – соціальний посередник в інформаційно-освітніх процесах дорослої людини
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7735/
374.013.83 |
|
Title |
Андрагог – соціальний посередник в інформаційно-освітніх процесах дорослої людини
Аndragog as a social mediator in information and educational processes of an adult Андрагог – социальный посредник в информационно-образовательном процессе взрослого человека |
|
Creator |
Лук’янова, Лариса Борисівна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті обґрунтовано визначення дефініції «андрагог»; проаналізовано зміст андрагогічної діяльності, а також розкрито сутнісні особливості андрагогічної підготовки, її мету (створення певних умов для реалізації потреб конкретних груп фахівців) і результат (готовність до андрагогічної діяльності). Автор називає провідні ролі педагога-андрагога (вчитель, гід, фасилітатор, тренер), які є взаємопов’язаними, взаємодоповнюваними і взаємозалежними та обґрунтовує компетенції (методологічна, андрагогічна, предметно-методична, особистісна і комунікативна), необхідні для виконання цих ролей.
The concept of "andragog" is defined in the article. The andragogical activity content, the essential features of andragogical training, its purpose (creation certain conditions for the realization of specific professional groups needs) and result (readiness to andragogical activity) are revealed. The interconnected and interdependent leading roles of adult teacher (teacher, guide, facilitator, coach) are presented. The competencies (methodological, andragogical, subject and methodological, personal and communicational) necessary for the fulfilling of these roles are justified. В статье обоснована дефиниция «андрагог», проанализировано содержание андрагогической деятельности, а также раскрыты сущностные особенности андрагогической подготовки, ее цель (создание определенных условий для реализации потребностей конкретных групп специалистов) ы результат (готовность к андрагогической деятельности). Автор раскрывает ведущие роли педагога-андрагога (учитель, гид, фасилитатор, тренер), которые по сути являются взаимосвязанными, взаимодополняемыми и обосновывает компетенции, необходимые для выполнения этих ролей. |
|
Publisher |
ПП Цюпак А.А.
PP Tsyupak A.A. ПП Цюпак А.А. |
|
Date |
2013-10
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7735/1/%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%20-%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Лук’янова, Лариса Борисівна (2013) Аndragog as a social mediator in information and educational processes of an adult Professional personal development, 2. pp. 20-25. ISSN ISBN 978-617-513-243-2 |
|