Record Details

Андрагог – соціальний посередник в інформаційно-освітніх процесах дорослої людини

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7735/
374.013.83
 
Title Андрагог – соціальний посередник в інформаційно-освітніх процесах дорослої людини
Аndragog as a social mediator in information and educational processes of an adult
Андрагог – социальный посредник в информационно-образовательном процессе взрослого человека
 
Creator Лук’янова, Лариса Борисівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті обґрунтовано визначення дефініції «андрагог»; проаналізовано зміст андрагогічної діяльності, а також розкрито сутнісні особливості андрагогічної підготовки, її мету (створення певних умов для реалізації потреб конкретних груп фахівців) і результат (готовність до андрагогічної діяльності). Автор називає провідні ролі педагога-андрагога (вчитель, гід, фасилітатор, тренер), які є взаємопов’язаними, взаємодоповнюваними і взаємозалежними та обґрунтовує компетенції (методологічна, андрагогічна, предметно-методична, особистісна і комунікативна), необхідні для виконання цих ролей.
The concept of "andragog" is defined in the article. The andragogical activity content, the essential features of andragogical training, its purpose (creation certain conditions for the realization of specific professional groups needs) and result (readiness to andragogical activity) are revealed. The interconnected and interdependent leading roles of adult teacher (teacher, guide, facilitator, coach) are presented. The competencies (methodological, andragogical, subject and methodological, personal and communicational) necessary for the fulfilling of these roles are justified.
В статье обоснована дефиниция «андрагог», проанализировано содержание андрагогической деятельности, а также раскрыты сущностные особенности андрагогической подготовки, ее цель (создание определенных условий для реализации потребностей конкретных групп специалистов) ы результат (готовность к андрагогической деятельности). Автор раскрывает ведущие роли педагога-андрагога (учитель, гид, фасилитатор, тренер), которые по сути являются взаимосвязанными, взаимодополняемыми и обосновывает компетенции, необходимые для выполнения этих ролей.
 
Publisher ПП Цюпак А.А.
PP Tsyupak A.A.
ПП Цюпак А.А.
 
Date 2013-10
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7735/1/%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%20-%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Лук’янова, Лариса Борисівна (2013) Аndragog as a social mediator in information and educational processes of an adult Professional personal development, 2. pp. 20-25. ISSN ISBN 978-617-513-243-2