Record Details

The input of the institute of pedagogy in the development of the homeland textbook on physics

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7725/
 
Title The input of the institute of pedagogy in the development of the homeland textbook on physics
Внесок інституту педагогіки у становлення вітчизняного підручника фізики
Вклад института педагогики в становлении отечественного учебника физики
 
Creator Головко, Микола Васильович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description The article deals with the question of the theory and the practice of creating a textbook on Physics for the secondary schools. The features of this process in the history of Soviet didactics of physics, the impact of the cultural factors on the development of the requirements for the contentand the methodological apparatus of a textbook on Physics were investigated. Much attention was focused on the need to create the national research traditions of a textbook on Physics and the possibility of using the historical and didactic experience to improve the situation with the technology development of a textbookon Physics for a secondary school. The role of the Ukrainian Research Institute of Pedagogy in the formation of the methodological principlesof a textbook on Physics, the contribution of the representatives of the national guidance science who created the original methodology of Physics teaching at school were justifi ed. The value of the modern researchers at the Institute of Pedagogy in the development of the textbooks on Physics as a means of displaying the content of school education, one of the mechanisms of the State Standard of the full secondary education was demonstrated. The systematic process of creating homeland textbooks on Physics and the weighty contribution of the Institute of Pedagogy at various stages of the development of school physics education and pedagogy was justifi ed.
У статті досліджуються питання теорії і практики створення підручника фізики для середньої школи. Аналізуються особливості цього процесу в історії вітчизняної дидактики фізики, вплив соціокультурних чинників на розвиток вимог щодо змісту та методичного апарату підручника фізики. Акцентується увага на необхідності дослідження традицій створення вітчизняного підручника фізики та можливості використання історико-дидактичного досвіду в удосконаленні технологій розроблення навчальної книги з фізики для середньої загальноосвітньої школи. Обґрунтовується роль Українського науково-дослідного інституту педагогіки у формуванні дидактичних засад підручника фізики, внесок представників вітчизняної методичної науки, які створили оригінальні дидактичні системи навчання фізики для трудової школи. Висвітлюється значення сучасних досліджень науковців Інституту педагогіки у розвитку підручника фізики як засобу відображення змісту шкільної освіти, одного з механізмів реалізації Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Обґрунтовується системність процесу творення вітчизняного підручника фізики та вагомість внеску Інституту педагогіки на різних етапах розвитку шкільної фізичної освіти та педагогічної науки.
В статье исследуются вопросы теории и практики создания учебника физики для средней школы. Анализируются особенности этого процесса в истории отечественной дидактики физики, влияние социокультурных факторов на развитие требований относительно содержания и методического аппарата учебника физики. Акцентируется внимание на необходимости исследования традиций создания отечественного учебника физики и возможности использования исторического и дидактического опыта в совершенствовании технологий разработки учебной книги по физике для средней общеобразовательной школы. Обосновывается роль Украинского научно -исследовательского института педагогики в формировании дидактических принципов учебника физики, вклад представителей отечественной методической науки, которые создали оригинальные дидактические системы обучения физике для трудовой школы.Освещается значение современных исследований ученых Института педагогики в развитии учебника физики как средства отражения содержания школьного образования, одного из механизмов реализации Государственного стандарта базового и полного общего среднего образования. Обосновывается системность процесса отечественного учебника физики и весомость вклада Института педагогики на разных этапах развития школьного физического образования и педагогической науки.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7725/1/17.pdf
- Головко, Микола Васильович (2014) The input of the institute of pedagogy in the development of the homeland textbook on physics Проблеми сучасного підручника (14). pp. 138-149. ISSN ISBN 978-966-644-382-6