Record Details

Підручник як засіб досягнення цілей компетентнісного навчання української мови (початкові класи)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7719/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7719
 
Title Підручник як засіб досягнення цілей компетентнісного навчання української мови (початкові класи)
Учебник как средство достижения целей компетентностного обучения украинскому языку (начальные классы)
A textbook as a means of achievement the goals of the competence-based teaching of the ukrainian language (primary school)
 
Creator Варзацька, Лариса Олександрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
8 Language. Linguistics. Literature
 
Description У статті з’ясовано мотиваційні, змістові, операційні складники компетентнісного навчання рідної мови; охарактеризовано способи структурування навчального матеріалу в підручниках, які ґрунтуються на послідовному використанні системних мовних і мовленнєвих зв’язків, завдяки чому створюються оптимальні умови для самопізнання, саморозвитку учнів, формування ідеалів добра, краси, істини, любові до рідної і всесвітньої культури, утвердження активної життєвої позиції.
В статье определены мотивационные, содержательные, операционные составляющие компетентностного обучения родному языку, охарактеризованы способы структурирования учебного материала в учебниках, которые основываются на последовательном использовании дидактических и развивающих функций системных связей между фонетическими, лексическими, грамматическими понятиями, благодаря чему достигается единство языкового и речевого развития учеников, создаются оптимальные условия для самопознания, саморазвития, для формирования идеалов добра, красоты, истины, любви к родной земле, ее культуре, утверждению активной жизненной позиции.
In the article, the motivational, the content, and the operational components of the competence-based teaching the native language were determined; the ways of structuring the academic material in the textbooks which are based on the sequential usage of the didactic and the developmental functions of the system links between the phonetic, lexical, and grammatical terms were characterized; they help to achieve the integrity of the lingual and the speech development of the pupils and to guarantee the optimal conditions for the self-actualization, the self-development, the formation for the ideals of kindness, beauty, patriotism, the guarantee of the active living position.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7719/1/13.pdf
- Варзацька, Лариса Олександрівна (2014) A textbook as a means of achievement the goals of the competence-based teaching of the ukrainian language (primary school) Проблеми сучасного підручника (14). pp. 96-108. ISSN ISBN 978-966-644-382-6