Конструювання змісту навчального посібника "Людинознавство" як засобу формування системи знань про людину в учнів старшої школи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7312/
|
|
Title |
Конструювання змісту навчального посібника "Людинознавство" як засобу формування системи знань про людину в учнів старшої школи
Constructing the content of the textbooks «Science about a man» as a means of forming the system of knowledge about a man for the high school students |
|
Creator |
Васьківська, Галина Олексіївна
|
|
Subject |
001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті доводиться необхідність цілісного підходу до вивчення людини як істоти природної і як соціального індивідуума, суб’єкта психічної і духовної діяльності. На думку автора, система знань про людину у старшокласників буде сформована за умови здійснення інтеграції знань людинознавчого, суспільствознавчого і природознавчого характеру. Добір змісту для посібника «Людинознавство» здійснювався з урахуванням формування в учнів 10–11-х класів системи знань про людину на засадах міжпредметних і метапредметних зв’язків, компетентнісного, рефлексійного і синергетичного підходів.
The paper discusses the need to have a holistic approach to the study of a man as a human being and as a social individual, the subject of mental and spiritual activities. The author believes that a system of knowledge about a man of high school students can be formed only by the integration of the knowledge of the social and the natural character and the knowledge about human being. The selection of the content for the textbook «Science about a Man» was carried out taking into account the formation of knowledge about a man of the students of the 10-11th grades based on the interdisciplinary and the metadisciplinary relations, the competency training, the refl ective and the synergistic approaches. The structural model of a teacher’s cooperation was taken into account. The use of the interactive learning technologies in the development of the high school students’ knowledge about a man involved modeling the real life situations, the role-playing, as well as the collective problems solution. The construction of the textbook «Science about a Man» was based on the experience of the students’ self-identifi cation in different types of refl ective and cognitive activity. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7312/1/%28109-120%29%D0%92%D0%B0%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
- Васьківська, Галина Олексіївна (2014) Constructing the content of the textbooks «Science about a man» as a means of forming the system of knowledge about a man for the high school students Проблеми сучасного підручника (14). pp. 109-121. ISSN ISBN 978-966-644-382-6 |
|