Систематизація знань про людину в навчальних програмах і підручниках з біології (1913–1931 рр.)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7061/
|
|
Title |
Систематизація знань про людину в навчальних програмах і підручниках з біології (1913–1931 рр.)
Systematization of knowledge about the man in the curricula and textbooks of biology (1913–1931 years) |
|
Creator |
Матяш, Н.Ю.
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
57 Biological sciences in general 93/94 History |
|
Description |
У статті розкрито результати історіографічного аналізу вивчення біології людини і систематизації знань про людину в навчальних програмах і шкільних підручниках із біології за період 1913–1931 рр. Виявлено, що цей період характерний вивченням інтегрованого курсу «Природознавство», складовою якого й були знання про людину; появою окремих навчальних курсів переважно анатомічного змісту; уведенням комплексних програм, що стало причиною порушення системності у формуванні цілісності предметних знань про людину; системним упровадженням у зміст еволюційних знань у світлі ідей еволюційного вчення Ч.Дарвіна і посиленням атеїстичних поглядів на людину, її походження і розвиток; системним посиленням практичної спрямованості змісту біологічної освіти; початком реформування національної системи освіти.
The paper reveals results of historiographical analysis as regards study of human biology and systematization of knowledge about a person in curricula and school textbooks on biology for the period of 1913–1931. It is established that this period is characterized by: the study of the integrated course «Natural history» whose components involved knowledge about a human; appearance of individual training courses having mainly anatomical content; introduction of integrated programs that caused systemic abnormalities in formation of specific knowledge about a human; systematic introducing to the content the evolutionary knowledge in the light of evolutional ideas of Charles Darwin theory and enhancement of atheistic views on a human, his origin and development; systemic intensification for practical orientation of biological education content; beginning of decommissioning the national education system. |
|
Publisher |
Міністерство освіти і науки
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7061/1/Matiash_Ridna_shk_8-9_2014.pdf
- Матяш, Н.Ю. (2014) Systematization of knowledge about the man in the curricula and textbooks of biology (1913–1931 years) Рідна школа, 8-9. pp. 46-49. ISSN 0131-6788 |
|