Record Details

Система психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6711/
 
Title Система психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі
Система психолого-педагогического сопровождения детей с аутизмом в образовательном пространстве
The system of psychological and pedagogical support for children with autism in the educational environment
 
Creator Скрипник, Т. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті йдеться про організацію та впровадження системи психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дітей з аутизмом. Подано модель супроводу, яка відображає сутність цього процесу, розкрито зміст кожного з його етапів. Зроблено акцент на двосторонньому підході до навчання дітей з аутизмом, коли необхідно готувати як навколишнє середовище (інклюзивний підхід), так і саму дитину до процесу навчання в освітньому закладі (інтегративний підхід). Систему супроводу дітей з аутизмом розглянуто з позиції наступності, оскільки вона охоплює всю освітню вертикаль (від раннього втручання до отримання ними професії). Зміст процесу підготовки освітнього закладу до інклюзивного навчання дітей з аутизмом базується на реалізації трьох груп ресурсів середовища. Тоді як підготовка дитини до навчання передбачає: гармонізацію її психічного стану, навчання її доступним формам комунікації і взаємодії з іншими людьми.
В статье идет речь об организации и внедрении системы психолого-педагогического сопровождения процесса образования детей с аутизмом. Подано модель сопровождения, которая отражает суть этого процесса, раскрыто содержание каждого из его этапов. Сделан акцент на двустороннем подходе к обучению детей с аутизмом, когда необходимо готовить как окружающую среду (инклюзивный подход), так и самого ребенка к процессу обучения в образовательном заведении (интегративный подход). Система сопровождения детей с аутизмом рассмотрена с позиции преемственности, поскольку она охватывает всю образовательную вертикаль (от раннего вмешательства до получения ими профессии). Содержание процесса подготовки образовательного заведения к инклюзивному обучению детей с аутизмом основано на реализации трех групп ресурсов среды. Тогда как подготовка ребенка к обучению предполагает: гармонизацию его психического состояния, обучение его доступным формам коммуникации и взаимодействию с другими людьми.
The article is about an approach to planning and implementing academic and psychological supports for students with autism in education. We present the support’s model and disclose especially such of its stages as preparation, adaptation and full inclusion. Our model of support based on the system of early intervention, the next step – two interrelated processes: learning and psychological treatment, and the last stage of the educational process - the professionalization of students with autism.
The emphasis is on a two-pronged approach to educating students with autism: the need to prepare both the environment for the child (inclusive approach) and the child for the environment in which he or she will be educated (integrative approach). The support system for students with autism is seen as a continuous process, as it includes the student’s entire educational life (from early intervention to joining the workforce). Preparing an educational institution for the inclusive education of children with autism involves the use of three groups of environmental resources, such as: 1) the object and space resources, 2) organizational and conceptual resources, 3) social and personal resources.
Preparing the child for school involves harmonizing his or her psychological state, system transformation within the family, teaching him functional communication skills and how to interact with others. Our approach to the development of effective support for children with autism in educational institutions covers both the learning process and the development process. For the training activities success of the child with autism, we need to work out the basic structure of his mind, which are: tonic regulation, a basic sense of security and trust, as well as a sensual experience.
 
Publisher ПП Вишемирський В.С., м.Херсон, Україна
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6711/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A1%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%BA_5.pdf
- Скрипник, Т. В. (2014) The system of psychological and pedagogical support for children with autism in the educational environment Інтеграція науки і практики в умовах модернізації корекційної освіти України. pp. 202-208.