Record Details

Методика використання технологій віртуального класу вчителем в організації індивідуального навчання учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6698/
 
Title Методика використання технологій віртуального класу вчителем в організації індивідуального навчання учнів
Methodology to use the virtual class technology by the teacher for individual student training
 
Creator Литвинова, С.Г.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
373 Kinds of school providing general education
 
Description The dissertation for the degree of candidate of pedagogical sciences, speciality 13.00.10 – information-communication technologies in education. – Institute of Informational Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine. – Kyiv, 2011.
The thesis is a theoretical and experimental research of learning problem to children who don't attend school durable time. It is devoted to reason to use the virtual class technology by the teacher for individual student training.
There are theoretical approaches to the virtual class formation are studied, the thesis subject foreign sources analysis is carried out and it is concluded that the virtual classes are more and more popular abroad, however scientists usage of the virtual classes is researched insufficiently.
The analysis of terms “virtual”, “the virtual class”, “technologies of the virtual class”, “individual training”, “and training individualization” is carried out.
Structure of ICT competence teacher is developed, criteria ICT competence framework is generalized, ICT competence teacher assessment questionnaires are developed in research.
Practical results of the research are: developed methodology is deployed at high school. It includes: guidelines to use virtual class, the requirements to lesson and, binary lessons technique etc.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті. – Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. – Київ, 2011.
Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням про-блеми навчання учнів, які за тривалою хворобою не відвідують школу.
У дисертації теоретично обґрунтовано, розроблено і описано модель віртуального класу, розроблено методику використання технологій віртуального класу для організації індивідуального навчання учнів; проведено аналіз поняття “віртуальний клас”, “індивідуальне навчання”, “ІКТ-компетентність вчителів”, “технології віртуального класу”; розроблено структуру ІКТ-компетентностей вчителів-предметникыв, дістало подальшого розвитку теорія ознак структури комп’ютерно орієнтованого навчального середовища, критерії формування ІКТ-компетентностей вчителів-предметників загальноосвітніх навчальних закладів.
Загальні результати проведеного експерименту підтверджують викладену у дисертації гіпотезу та є підґрунтям для висновку: розроблена авторська модель віртуального класу вчителя є ефективною і заслуговує на впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів.
 
Date 2011-09
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6698/1/DISER-LITVINOVA.pdf
- Литвинова, С.Г. (2011) Methodology to use the virtual class technology by the teacher for individual student training Dissertation candidate thesis, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання.