Mathematical modelling as a means and method of problem solving in teaching subjects of branches of mathematics, biology and chemistry
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/6438/
|
|
Title |
Mathematical modelling as a means and method of problem solving in teaching subjects of branches of mathematics, biology and chemistry
Математичне моделювання як засіб пізнання та метод розв’язування завдань при навчанні дисциплін математичного та хіміко-біологічного циклів |
|
Creator |
Гриб'юк, О.О.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them 51 Mathematics |
|
Description |
While working on mathematics curriculum it is appropriate for a teacher to plan introducing models (drawings, schemes, tables) to pupils, which can help figuratively convey characteristics of modelled objects, their structure and connections in particular. Thus, for instance, while solving text problems, there appears an opportunity to introduce to pupils various figurative models (drawing, scheme, table with brief expression of conditions of a problem) and mathematical models (equations, equation systems, which are the base of problem solving). The knowledge of different kinds of models becomes for pupils a means of solving applied problems in general and problems with environmental content in particular.
Основою для реалізації математичного моделювання як засобу є класифікація явищ екологічного спрямування, відомих учням з вивчення дисциплін хіміко-біологічного циклу, дослідження яких базується на математичних моделях певного виду. Вказані в дослідженні знання та вміння є основою математичного моделювання як засобу активізації пізнавальної діяльності учнів як на уроках, так і в позаурочний час при виконанні домашніх завдань. Рівень сформованості в учнів знань структурних одиниць теоретичного матеріалу озброює учнів новими математичними моделями, які є необхідною умовою ефективного використання методу математичного моделювання як на уроках предметів математичного циклу, так і при вивченні дисциплін хіміко-біологічного циклу. |
|
Publisher |
«East West» Association for Advanced Studies and Higher Education GmbH. Vienna
|
|
Date |
2014-04-11
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/6438/1/%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B1%D1%8E%D0%BA-%D0%92%D0%B5%D0%BD%D0%B0%2B.pdf
- Гриб'юк, О.О. (2014) Mathematical modelling as a means and method of problem solving in teaching subjects of branches of mathematics, biology and chemistry The First International Conference on Eurasian scientific development. Proceedings of the Conference (April 11, 2014), 1. pp. 46-53. ISSN 13 978-3-902986-87-0 |
|