Record Details

Тенденції реформування вищої освіти Великої Британії в контексті євроінтеграційних процесів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6018/
 
Title Тенденції реформування вищої освіти Великої Британії в контексті євроінтеграційних процесів
The tendencies of higher education reforming of Great Britain in the context of European integration processes.
 
Creator Огієнко, О.І.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкривається особливості, зміст і шляхи реформування вищої освіти Великої Британії в кінці XX - на початку XXI століття; розглядаються переваги переходу від елітарної до бінарної, о потім до єдиної моделі вищої освіти; визначаються тенденцій реформування у контексті створення єдиного європейського освітнього простору (масовість; перехід від елітної моделі вищої освіти, яка була неспроможна забезпечити достатній інтелектуальний рівень суспільства, до бінарної, а потім до єдиної моделі вищої освіти, що орієнтована на потреби ринку праці; посилення контролю та скороченню автономії університетів; підвищення вимог до якості освіти; активна участь у реалізації ідей Болонського процесу, які мають сприяти підвищенню її якості та конкурентоспроможності, формуванню спільного європейського освітнього простору; інтернаціоналізація вищої освіти).
The article shows that the current stage of the development of education in the European countries is characterized by great intensity of reform processes in higher education, which are determined by integration processes, the creation of a common European educational space.
Attention is focused on the fact that Ukraine's accession to the Bologna process requires structural transformation of Ukrainian higher education system according to the agreed criteria, standards and specifications. In this context it is important to study foreign experience of higher education reforming, especially the experience of Great Britain, a country that has certain historical traditions of higher education, allowing it to occupy a leading place in the world rankings; moreover, it is one of the initiators and active participants of European integration process in education.
The features of reforming of the British higher education system, including objectives, approaches, paths, structure, are summarized; it is shown that its modernization at the end of the XX-th and the beginning of the XXI-st century is a natural phenomenon that is not limited to national and state borders.
It is determined that in its organizational structure British universities are divided into federal or collegiate universities (consisting of many colleges that have a high degree of autonomy) and unitary (organized on the basis of faculties). The vast majority of higher education institutions in Great Britain are financed from the state budget.
It is emphasized that the British system of higher education correlates best with the requirements of the Bologna Process to the development of higher education in Europe, but existing differences are rather difficult to eliminate.
 
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6018/1/%D0%9E%D0%B3%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9E.%D0%86._%D0%BF%D0%B5%D0%B4_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B8-_1_-_2014.pdf
- Огієнко, О.І. (2014) The tendencies of higher education reforming of Great Britain in the context of European integration processes. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 1 (35). pp. 10-19. ISSN 2312-5993