Принципи та методи діагностики хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/5888/
|
|
Title |
Принципи та методи діагностики хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку
Рrinciples and methods of diagnostics a chronotop of the communicative activity of preschool children with different stage of mental and physical disabilities |
|
Creator |
Омельченко, Ірина Миколаївна
|
|
Subject |
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
|
|
Description |
Визначено, що хронотоп комунікативної діяльності представляє собою складний соціально-психологічний феномен, який конструюється особистістю в результаті її реальної і віртуальної взаємодії та комунікації у вимірі буденної й небуденної реальності з Іншим (дорослими та однолітками) в соціумі, Іншим у культурі (дорослими та однолітками, анімаційними персонажами) й персоналізованим Іншим (улюбленою іграшкою, уявним компаньйоном), що розгортається в часі та ціннісно-смисловому континуумі буття. Теоретично обґрунтовано та проаналізовано принципи діагностики хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку. Підібрано методики та обґрунтовано систему діагностики хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку. The author proposes to use in special psychology a concept of “a chronotop”. Definitely “a chronotop” of the communicative activity is a complex socio-psychological phenomenon. It is forming by a personality in a process of real and virual interaction and communication in an ordinary sphere and not ordinary reality with Other (adult or children the same age) in a society, Other in culture (adult or children the same age or a character of animation) and personalized Other (favourite toy, imaginary companion ets.) which is unfolding at the time and value-semantic continuum of the objective reality. Theoretically was justified and analysed principles and methods of the diagnostics a chronotop of the communicative activity of children preschool age with different stage of mental and physical disabilities: the unity of methodology and diagnostics; systemic and structural-dynamic of integrity; subject-subject relations; development; synthesis of nomotetichal and idiographical approaches during the diagnostics; priority of humanitarian psychological above natural scientific orientation. Were chosen methods and systems of diagnostics a chronotop of the communicative activity of preschool children with different stage of mental and physical disabilities. Were indicated contents of parameters of diagnostics a chronotop of the communicative activity: the spatial parameter of communication and interaction with adult and children the same age; the spatial parameter of the communicative activity with favourite toy, imaginary companion, a character of animation; understanding time response of the communicative activities; value-semantic. |
|
Publisher |
"Аксіома"
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/5888/1/Pspl_2014_23_%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (2014) Рrinciples and methods of diagnostics a chronotop of the communicative activity of preschool children with different stage of mental and physical disabilities Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 23. pp. 463-472. ISSN 2227-6246 |
|