Світоглядний аспект адаптації вчителя до умов освітнього і життєвого середовища
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/5760/
http://kubg.edu.ua/ |
|
Title |
Світоглядний аспект адаптації вчителя до умов освітнього і життєвого середовища
Ideological aspect of adaptation to the conditions of teacher education and livelihoods |
|
Creator |
Зязюн, Іван Андрійович
|
|
Subject |
00 Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті звертається увага на важливий стратегічний компонент наукової і професійної підготовки вчителя — його світогляд як систему узагальнених ціннісно-орієнтаційних знань. Розкрито зовнішні (трансляційна, інтеграційна, дидактична, онтологічна) і внутрішні (аксіологічна, пізнавально- гносеологічна, діяльнісна, перетворювальна) можливості домінантної складової світоглядного зумовлення різновидів досвіду вчителя у вирішенні завдань його науковоїі професійної підготовки. The article draws attention to an important strategic component of research and training teachers - his world as a system of generalized value-orientation knowledge. Exposed external (translational, integration, didactic, ontological) and internal (axiological, epistemological, cognitive, activity, transforming) the possibility of the dominant ideological component kinds of teacher experience in solving the problems of his scientific training. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
Kyiv University of Boris Hrinchenka |
|
Date |
2009-12-24
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/5760/1/tmpCF81111111111111.pdf
- Зязюн, Іван Андрійович (2009) Ideological aspect of adaptation to the conditions of teacher education and livelihoods Teacher professional adaptation in a changing society values paradigm (1). pp. 6-13. |
|