Негативні аспекти застосування ІКТ у професійній освіті
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/5099/
|
|
Title |
Негативні аспекти застосування ІКТ у професійній освіті
Негативные аспекты применения ИКТ в профессиональном образовании Negative Aspects of ICT Using in Professional Education |
|
Creator |
Литвин, А.В.
|
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
1 Philosophy. Psychology 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Проаналізовані можливі деструктивні впливи інформаційних технологій на молодь, що ускладнюють активне використання в освіті сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Основні з них: психолого-дидактичні, санітарно-гігієнічні, психофізіологічні,соціальні. ІКТ можуть бути ефективними лише за умови врахування психофізіологічних і психологічних особливостей учнів, наявності системи діагностики і корекції значущих для навчання і професійної діяльності якостей особистості та станів людини. Водночас науково обґрунтована інформатизація системи професійної освіти, посилення психолого-педагогічного забезпечення цього процесу, дотримання санітарно-гігієнічних норм роботи з ІКТ зробить мінімальним негативний вплив сучасних технологій на молодь. Анализируются возможные разрушительные последствия информационных технологий на молодежь, что затрудняет активное использование современных информационных и коммуникационных технологий в образовании. Основными из них являются: психолого-дидактические, санитарно-гигиенические, психофизиологические, социальные. ИКТ могут быть эффективными только в том случае, если учитываются психофизиологические и психологические особенности учащихся, создана система диагностики и коррекции важных для обучения и профессиональной деятельности индивидуальных качеств и состояний человека. Однако научно обоснованная информатизация системы профессионального образования, усиление психолого-педагогического обеспечения этого процесса, соблюдение санитарных норм применения ИКТ минимизируют негативное влияние современных технологий на молодежь. The author analyses possible destructive effects of information technologies on youth, complicating active usage of modern information and communication technologies in education. The main ones are: psychological and didactic, sanitary and hygienic, psychophysiological, social. ICT can be effective only if taking into consideration psychophysiological and psychological characteristics of students, system of diagnosis and correction important for learning and professional activity of individual qualities and human states. However, scientifically grounded informatiozation of the vocational education system, strengthening psychological and pedagogical support of this process, compliance with the sanitary norms of ICT makes a minimum negative impact of modern technologies on youth. |
|
Publisher |
Люблінський католицький університет
Люблинский католический университет Catholic University of Lublin |
|
Date |
2012
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/5099/1/St_%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD_%D0%9D%D0%B5%D0%B3%D0%B0%D1%82_%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8_%D0%86%D0%9A%D0%A2.pdf
- Литвин, А.В. (2012) Negative Aspects of ICT Using in Professional Education Catholic Pedagogics, 2 (11). pp. 141-147. ISSN 1898-3685 |
|