Методологічні контексти педагогічної науки на сучасному етапі її розвитку
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/4913/
|
|
Title |
Методологічні контексти педагогічної науки на сучасному етапі її розвитку
Methodological Contexts of Pedagogy at the Present Stage of its Development Методологические контексты педагогической науки на современном этапе ее развития |
|
Creator |
Васянович, Г.П.
|
|
Subject |
001.8 Methodology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті аналізуються провідні методологічні напрями розвитку педагогічної науки. Головна увага зосереджена на сутності і змісті моністичного раціоналізму, педагогічного екзистенціалізму, антропологічної педагогіки, герменевтики, феноменологічної педагогіки, синергетики. На основі дослідження цих напрямів визначається їх роль щодо ефективності їх застосування у теоретико-педагогічній і практичній діяльності вченого, педагога.
The article analyzes the major methodological directions of pedagogy development. The main attention is paid to the essence and content of monistic rationalism, pedagogical existentialism, anthropological pedagogy, hermeneutics, phenomenological pedagogy, and synergetics. Basing on these approaches research the author defines their role concerning the effectiveness of their use in theoretical pedagogical and practical activity of a scientist or a teacher. В статье анализируются ведущие методологические направления развития педагогической науки. Главное внимание сосредоточено на сущности и содержании монистического рационализма, педагогического экзистенциализма, антропологической педагогики, герменевтики, феноменологической педагогики, синергетики. На основе исследования этих направлений определяется их роль в эффективности их применения в теоретико-педагогической и практической деятельности ученого, педагога. |
|
Publisher |
Львівський науково-практичний центр Інституту професійно-технічної освіти НАПН України,Національний університет "Львівська політехніка"
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/4913/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%B8_%D0%BF%D0%B5%D0%B4._%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B8.pdf
- Васянович, Г.П. (2013) Methodological Contexts of Pedagogy at the Present Stage of its Development Pedagogy and Psychology of Vocational Education (3). pp. 9-30. ISSN 2218-5186 |
|