Record Details

Cприяти розвитку дитини (збірка освітніх стандартів роботи дорослого і дитини)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/4891/
 
Title Cприяти розвитку дитини (збірка освітніх стандартів роботи дорослого і дитини)
Help develop the child (set of educational standards work adult and child)
Pomagamy rozwijać się dziecku (zbiór wzorców dydaktycznych pracy dorosłego z dzieckiem)
 
Creator Піроженко, Тамара Олександрівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлено комплексний підхід до оцінки психічного розвитку дитини старшого дошкільного віку в єдності емоційних, когнітивних, вольових якостей. Особливе значення надається використанню бесіди дорослого з дитиною з використанням малюнків, близьких досвіду дитини. Показано в який спосіб метод інтерпретації малюнка актуалізує прояв у дитини соціальної та інтелектуальної активності, оскільки в центр уваги знаходяться питання як поводитися, чому, з якою метою. В матеріалах статті доведено, що найкращий для кожної дитини рівень розвитку комунікації та засвоєння мовних засобів позначає простір вибору діяльності, ресурсів організації свого життя у межах визначених цілей, становлення особистісних якостей - відчуття своєї гідності, значення, цінності, інтерес до інших людей та відчуття можливості розвитку. В такий спосіб організована бесіда комунікаційно-мовні дії дітей набирають сенсу, прагнення до конкретної мети, довільної регуляції, що розвиває вміння використання мови у спілкуванні та пізнаванні оточуючого світу.
In the article the complex going is presented near the estimation of psychical development of child of senior preschool age in unity of emotional, volitional qualities. The special value gets to the use of conversation adult with a child with the use of pictures near to experience of child. The method of interpretation of picture is shown in what method excites a display for the child of social and intellectual activity, as in a spotlight there are questions how to behave, why, for what purpose. It is well-proven in materials of the article, that the best for every child level of development of communication and mastering of language means marks space of choice of activity, resources of organization of the life within the limits of certain goals, becoming of personality qualities is sense of the dignity, value, values, interest in other people and feeling of possibility of development. By such method organized conversation the communication-language actions of children collect sense, aspiring to the certain aim, arbitrary adjusting that develops ability of the use of tongue in communication and recognition of the surrounding world.
 
Publisher Лабораторія Нових інформаційних технологій навчання
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/4891/1/Pirozhenko_Tamara_Aleksandrovna_Pomagamy_rozwijac_sie_dziecku_zbior_wzorcow_dydaktycznych_pracy_doroslego_z_dzieckiem.pdf
- Піроженко, Тамара Олександрівна (2014) Help develop the child (set of educational standards work adult and child) Technologies of intellect development, 1 (5). pp. 11-24. ISSN 2223-0521