Специфіка професійної і мовленнєвої діяльності у сфері побутового обслуговування (лінгводидактичний аспект)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/4855/
|
|
Title |
Специфіка професійної і мовленнєвої діяльності у сфері побутового обслуговування (лінгводидактичний аспект)
Specificity of professional and language activity in the field of services sector (lingual-didactic aspekt) Специфика профессиональной и речевой деятельности в сфере бытовых услуг (лингводидактический аспект). |
|
Creator |
Бабій, І.В.
|
|
Subject |
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті розглянуто особливості професійної діяльності у сучасній сфері обслуговування, визначено зміст ключових поняття сервісної діяльності – потреба і послуга. Обґрунтовано і проаналізовано взаємозумовленість змісту мовно-мовленнєвої підготовки майбутніх працівників сфери послуг і професійної діяльності у даній галузі на прикладі перукарів. Окреслено основні змістові аспекти, що забезпечують професійно-орієнтоване вивчення рідної мови у ПТНЗ, а саме: опанування професійною лексикою, засвоєння професійномовленнєвого етикету, відбір лінгводидактичного матеріалу, методів і прийомів, які б розвивали в учнів професійно-технічних навчальних закладів сфери обслуговування такі професійно значущі якості як комунікабельність, емпатію, рефлексію, креативність, естетичну чутливість.
The peculiarities of professional activity in the present-day services sector are examined in the article; the substance of the service activity key concepts, those of need and service, is also defined. The interdependence of the language and speech content of the future services sector workers and professional activity in the given field is grounded and analyzed, hairdressers taken as an example. Principal content aspects that provide professionally oriented study of the native language in vocational schools are brought out as follows: mastering professional vocabulary; acquiring a professional speech etiquette; selecting linguodidactic materials, methods and approaches aimed at developing the following professionally significant qualities of future service workers: sociability, empathy, reflection, creativity, aesthetic sensibility. В статье рассмотрены особенности профессиональной деятельности в современной сфере обслуживания, определено содержание ключевых понятия сервисной деятельности - потребность и услуга. Обосновано и проанализировано взаимообусловленность содержания культурно-речевой подготовки будущих работников сферы услуг и профессиональной деятельности в данной отрасли на примере парикмахеров. Определены основные смысловые аспекты, обеспечивающие профессионально-ориентированное изучение родного языка в ПТУЗе, а именно: овладение профессиональной лексикой, усвоения профессиональноречевого этикета, отбор лингводидактического материала, методов и приемов, которые бы развивали у учащихся профессионально-технических учебных заведений сферы услуг такие профессионально значимые качества как коммуникабельность, эмпатия, рефлексия, креативность, эстетическая чувствительность. |
|
Publisher |
Видавництво Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника
Издательство Прикарпатского национального университета им. В. Стефаника. |
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Identifier |
- Бабій, І.В. (2014) Specificity of professional and language activity in the field of services sector (lingual-didactic aspekt) Вестник Прикарпатского университета им. В. Стефаника. Педагогика (LI). pp. 128-133.
|
|