Record Details

Науково-організаційні засади модернізації професійної підготовки у ПТНЗ художнього профілю

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/4779/
 
Title Науково-організаційні засади модернізації професійної підготовки у ПТНЗ художнього профілю
Научно-организационные основы модернизации профессиональной подготовки в ПТУЗ художественного профиля
Scientific and Organizational Grounds of Professional Training Modernization at Vocational Schools of Arts
 
Creator Литвин, А.В.
Руденко, Л.А.
 
Subject 001.8 Methodology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті обґрунтовано доцільність впровадження інноваційних технологій у професійно-художню освіту з метою розвитку професійної компетентності учнів, активізації їхньої навчальної діяльності та прищеплення їм необхідних професійних якостей, а також необхідність поєднання здобутків вітчизняної методики із зарубіжною наукою та практикою стосовно модернізації ПТНЗ художнього профілю, оновлення змісту та технологій навчання відповідно до нової парадигми освіти. Для цього слід розробити конкретні методичні рекомендації, які забезпечать прогнозований результат професійно-художньої підготовки.
Концептуальна ідея модернізації професійно-художньої освіти полягає в тому, що підвищення якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників художнього профілю можливе за умови створення інноваційного освітнього середовища, в якому учень спроможний отримати компетенції, необхідні для його художньо-естетичного, професійного й особистісного розвитку.
В статье обоснована целесообразность внедрения инновационных технологий в профессионально-художественное образование с целью развития профессиональной компетентности учащихся, активизации их учебной деятельности и воспитания у них необходимых профессиональных качеств, а также необходимость сочетания достижений отечественной методики с зарубежной наукой и практикой модернизации ПТУЗ художественного профиля, обновления содержания и технологий обучения в соответствии с новой парадигмой образования. Для этого следует разработать конкретные методические рекомендации, которые обеспечат прогнозируемый результат профессионально-художественной подготовки.
Концептуальная идея модернизации профессионально-художественного образования заключается в том, что повышение качества профессиональной подготовки будущих квалифицированных рабочих художественного профиля возможно при условии создания инновационной образовательной среды, в которой учащийся сможет обрести компетенции, необходимые для его художественно-эстетического, профессионального и личностного развития.
The article deals with the feasibility of implementing innovative technologies in vocational and artistic education to develop students’ professional competence, to intensify their training and to bring up professional skills necessary for them, as well as the need to combine the achievements of the national methods with foreign science and practice in modernization of vocational schools of arts and to update the content and technology of training under the new paradigm of education. The specific guidelines that provide a predictable result of professional and artistic training should be developed.
The conceptual idea of upgrading vocational and artistic education is that improving the quality of professional training of skilled workers of artistic profile is possible only through creating the innovative educational environment where a student is able to gain the competence necessary for his or her artistic and aesthetic, professional and personal development.
 
Publisher НІЦ КІПУ
НИЦ КИПУ
NIС KIPU
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/4779/1/%D0%A1%D1%82_%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD_%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%A5%D1%83%D0%B4_%D0%BF%D1%80.pdf
- Литвин, А.В. and Руденко, Л.А. (2013) Scientific and Organizational Grounds of Professional Training Modernization at Vocational Schools of Arts Professional education: problems and prospects (5).