Record Details

Інформатизація навчального процесу у ПТНЗ будівельного профілю

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/4756/
978-966-644-354-3
 
Title Інформатизація навчального процесу у ПТНЗ будівельного профілю
Информатизация учебного процесса в ПТУ строительного профиля
Informatization of the Educational Process in Vocational Schools of a Building Profile
 
Creator Литвин, А.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure
 
Description Науково обґрунтовано й розроблено систему інформатизації навчально-виховного процесу у ПТНЗ будівельного профілю, яка ґрунтується на положеннях інтегративного, інформологічного, компетентнісного, критеріального, синергетичного, системного, технологічного та цивілізаційного підходів, враховує структуру професійної інформатичної компетентності кваліфікованих робітників-будівельників, тенденції інформаційної моделі будівництва. Охарактеризовано завдання та функції інформатизації профтехосвіти будівельників, показано напрями та перспективи застосування ІКТ у їхній підготовці. Пропонуються педагогічні умови, розроблено модель інформатизації навчально-виховного процесу у ПТНЗ будівельного профілю. Доведено, що застосування комп’ютерно орієнтованих засобів та інформаційних ресурсів у професійній підготовці будівельників, передусім електронних навчально-методичних комплексів педагогічних програмних засобів сприяє ефективності навчальної діяльності учнів і педагогів, інтерактивності педагогічної взаємодії, професійній спрямованості й наступності навчання, удосконаленню форм і методів подання навчальної інформації.
Научно обосновано и разработана система информатизации учебно-воспитательного процесса в ПТУ строительного профиля, которая основывается на положениях интегративного, информологичного, компетентностного, критериального, синергетического, системного, технологического и цивилизационного подходов, учитывает структуру профессиональной информатической компетентности квалифицированных рабочих-строителей, тенденции информационной модели строительства. Охарактеризованы задачи и функции информатизации профтехобразования строителей, показаны направления и перспективы применения ИКТ в их подготовке. Предлагаются педагогические условия, разработана модель информатизации учебно-воспитательного процесса в ПТУ строительного профиля. Доказано, что применение компьютерно ориентированных средств и информационных ресурсов в профессиональной подготовке строителей, прежде всего электронных учебно-методических комплексов педагогических программных средств способствует эффективности учебной деятельности учащихся и педагогов, интерактивности педагогического взаимодействия, профессиональной направленности и преемственности обучения, совершенствованию форм и методов представления учебной информации.
Scientifically grounds and develops the system of informatization of the educational process in vocational schools of a building profile that is based on positions of integration, information, competence, criteria, synergetics, system, technology and civilization approaches, takes into account the structure of professional informative competence of skilled workers-builders, and the tendency of building information model. The author characterizes tasks and functions of informatization of vocational education of builders, draws the directions and perspectives of ICT application in their training process. He offers pedagogical conditions, develops the model of informatization of the educational process in vocational schools of a building profile. The author proves that the usage of computer oriented facilities and informative resources in builders’ professional training, first of all electronic educational and methodical complexes of pedagogical programmatic facilities, contributes greatly to the efficiency of students’ and teachers’ educational activity, pedagogical co-operation, professional orientation and continuous studies, improvement of forms and methods of the educational information presentation.
 
Publisher Педагогічна думка
Педагогична думка
Pedahohichna dumka
 
Date 2013
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/4756/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84_%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD.pdf
- Литвин, А.В. (2013) Informatization of the Educational Process in Vocational Schools of a Building Profile Project Report. Pedahohichna dumka, м. Київ, Україна.