Визначення поняття “компетентність”: теоретичний аспект
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/4279/
37.048.4:373.5:374 |
|
Title |
Визначення поняття “компетентність”: теоретичний аспект
The Definition of “Competence”: a Theoretical Aspect |
|
Creator |
Мачуський, В.В.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
У статті на основі теоретичного аналізу наукових джерел розкривається теоретичний аспект поняття «компетентність». Визначено, що компетентність, у практично-орієнтованому розумінні, це досвідченість суб’єкта як умілість ефективно вирішувати певні практичні задачі, використовуючи при цьому відповідні наукові знання. При цьому під практичною задачею розуміється мета, що передбачає зміну зовнішньої ситуації у відповідних умовах. Практична задача відрізняється від навчальної задачі тим, що метою практичної задачі є психологічна зміна її суб’єкта.
In this paper, on the basis of theoretical analysis of scientific sources, the theoretical aspect of the concept of competence is revealed. Competence, in the practice-oriented sense, is determined as the experience of a subject, as an ability to effectively solve practical problems, using appropriate scientific knowledge. However, the practical task has a goal that involves changing the external situation. The practical task differs from the learning one, namely the purpose of practical tasks is a psychological change of the subject. The learning (training) task involves mastering of new knowledge by the subject, a new mode of action. So, having acquired it as a result of implementation of educational task, the subjects change themselves psychologically, adding to their intellectual fund a new piece. Thus, the deeper and more diverse the knowledge of the subjects is, the wider range of practical problems they are able to research and solve accordingly. В статье, на основе теоретического анализа научных источников, раскрывается теоретический аспект понятия «компетентность». Определено, что компетентность, в практически ориентированном смысле, это опытность субъекта как умелость эффективно решать определенные практические задачи, используя при этом соответствующие научные знания. При этом под практической задачей понимается цель, предусматривающая изменение внешней ситуации в соответствующих условиях. Практическая задача отличается от учебной задачи тем, что целью практической задачи является психологическое изменение ее субъекта. |
|
Publisher |
Імекс-ЛТД, м. Кіровоград, Україна
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/4279/1/Tmpvd_2013_17%281%29__55.pdf
- Мачуський, В.В. (2013) The Definition of “Competence”: a Theoretical Aspect Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць, 1 (17). pp. 483-490. ISSN ISBN 978-966-189-209-4 |
|