Причини і специфіка відхилень у соціальному розвитку і поведінці підлітків, старшокласників
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/4278/
37.013.42:374 |
|
Title |
Причини і специфіка відхилень у соціальному розвитку і поведінці підлітків, старшокласників
The Reasons and Specificity of the Deviations in the Social Development and Behavior of Adolescents |
|
Creator |
Литовченко, О.В.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
У статті подано короткий аналіз причин і специфіки відхилень у соціальному розвитку і поведінці підлітків, старшокласників як соціально-педагогічної проблеми. Зокрема, соціальні психологи та соціальні педагоги підлітковий і ранній юнацький вік (12–17/18 років) відносять до «єдиного маргінального (перехідного) періоду соціалізації»; акцентують на значенні задоволення таких важливих у цьому віці потреб, як потреба у позитивній оцінці значущих дорослих; потреба у самоповазі; у спілкуванні та інші.
This article provides a brief analysis of the causes and specificity of abnormalities in social development and behavior of аdolescents as a social and educational problem. Urgent is the theoretical position that any development in social pedagogy is composed of two trends: social and personal (social pedagogy of personality and social abnormalities in the formation of a personality (L. V. Mardahayev). The features of social identity formation in adolescence (12-17/18 City) under negative social circumstances determine educational and social abnormalities. The deviations in the behavior of adolescence are a teenage alcoholism, drug addiction, prostitution, homelessness, vagrancy, delinquency. Psychological readiness for drug use is observed when the major needs of teens are not met: the need for a positive assessment of significant adults, the need for self-esteem, the need for communication, etc. For normal social development in adolescence, it is important to create the conditions for the possibility of establishing himself in the socially relevant activities, to meet the needs of creative fulfillment. Such conditions are created through attracting teenagers to classes in groups, clubs, and provision of a favorable atmosphere in the family, where the teenagers feel the importance of their role in solving common problems. В статье представлен краткий анализ причин и специфики отклонений в социальном развитии и поведении подростков, старшеклассников как социально-педагогической проблемы. В частности, социальные психологи и социальные педагоги подростковый и ранний юношеский возраст (12–17/18 лет) относят к «единому маргинальному (переходному) периоду социализации»; акцентируют на значении удовлетворения таких важных в этом возрасте потребностей, как потребность в положительной оценке значимых взрослых, потребность в самоуважении, в общении и другие. |
|
Publisher |
Імекс-ЛТД, м. Кіровоград, Україна
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/4278/1/Tmpvd_2013_17%281%29__47.pdf
- Литовченко, О.В. (2013) The Reasons and Specificity of the Deviations in the Social Development and Behavior of Adolescents Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць, 1 (17). pp. 409-418. ISSN ISBN 978-966-189-209-4 |
|