Обґрунтування змісту етнокультурного виховання учнів засобами декоративно-ужиткового мистецтва у позашкільних навчальних закладах
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/4277/
37.035.6:374 |
|
Title |
Обґрунтування змісту етнокультурного виховання учнів засобами декоративно-ужиткового мистецтва у позашкільних навчальних закладах
The Substantiation of the Content of Ethno-Cultural Education of Pupils by Means of Decorative and Applied Arts in Out-of-School Educational Institutions |
|
Creator |
Корнієнко, А.В.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education 39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore |
|
Description |
У статті обґрунтовано зміст етнокультурного виховання учнів засобами декоративно-ужиткового мистецтва у позашкільних навчальних закладах. З цією метою виділено та проаналізовано основні проблеми, що існують в сучасній системі етнокультурного виховання у позашкільних навчальних закладах та потребують вирішення; визначено особливості етнокультурного виховання в позашкільних навчальних закладах. Описано розроблену автором на основі обґрунтованих вимог програму гуртка декоративно-ужиткового мистецтва для позашкільних навчальних закладів «Мистецтво нашого народу».
The content of ethno-cultural education of pupils by means of decorative and applied arts in the out-of-school educational institutions is substantiated in this article. For this purpose, the main problems that exist in the modern system of ethno-cultural education of non-school educational institutions and require solutions are identified and analyzed. The main principles and selection criteria of the content of educational programs of the out-of-school education, especially of ethno-cultural education in the out-of-school educational institutions, are defined. The levels of the program support of decorative arts such as the initial level, ground level and top level are grounded. The author’s program «Art of Our Nation» for decorative and applied arts of the out-of- school educational institutions based on the foregoing requirements is described. The results of experimental validation of the effectiveness of this program are presented. В статье обосновано содержание этнокультурного воспитания учащихся средствами декоративно-прикладного искусства во внешкольных учебных заведениях. С этой целью выделены и проанализированы основные проблемы, которые существуют в современной системе этнокультурного воспитания во внешкольных учебных заведениях и требуют решения; определены особенности этнокультурного воспитания во внешкольных учебных заведениях. Описана разработанная автором программа кружка декоративно-прикладного искусства для внешкольных учебных заведений «Искусство нашего народа». |
|
Publisher |
Імекс-ЛТД, м. Кіровоград, Україна
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/4277/1/Tmpvd_2013_17%281%29__40.pdf
- Корнієнко, А.В. (2013) The Substantiation of the Content of Ethno-Cultural Education of Pupils by Means of Decorative and Applied Arts in Out-of-School Educational Institutions Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць, 1 (17). pp. 344-352. ISSN ISBN 978-966-189-209-4 |
|