Record Details

Сутність та структура готовності старшокласників до вибору професій сфери підприємництва та сільського господарства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/3145/
373.5:63-057.84(043.3)
 
Title Сутність та структура готовності старшокласників до вибору професій сфери підприємництва та сільського господарства
The Essence and Structure of Senior Pupils’ Readiness to the Choice of Professions of Enterprise and Agriculture
 
Creator Пархоменко, О.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглянуто теоретичні основи формування у старшокласників загальноосвітньої школи готовності до вибору професій в умовах профільного навчання, проаналізовано різні підходи до проблеми готовності старшокласників до професійного самовизначення, визначено структуру готовності старшокласників до вибору професій сільського господарства і підприємництва як інтегральної якості особистості.
In the article the theoretical bases of formation of general school senior pupils’ readiness to the choice of professions of enterprise and agriculture are considered. Different approaches to the problem of readiness of senior pupils to professional self-determination are analyzed; the structure of readiness of senior pupils to the choice of professions of agriculture and enterprise as an integral quality of a personality is ascertained. At the modern stage of development of Ukrainian society, when Ukrainian education becomes part of European space, the provision of the proper level of economic training is urgent. It is determined that today all aspects of life need the high level of application of economic knowledge and abilities, and the circle of pupils for whom economic training becomes meaningful professionally broadens consequently. Important is the problem of activation of self-education of students. The row of contradictions needs the proper decisions: the introduction of vocational guidance studies at senior school and the clarification of content, forms, and methods of vocational guidance work. The modern professional environment demands the high level of professionalism of specialists at the labour market and requires innovative methods and technologies of activation of professional self-determination. There is a need to realize the professional potential of a person in the spheres of economic activity, agriculture, and enterprise. The insufficient work in the economic education of senior pupils needs special attention.
 
Publisher Імекс-ЛТД, м. Кіровоград, Україна
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/3145/1/13.pdf
- Пархоменко, О.М. (2013) The Essence and Structure of Senior Pupils’ Readiness to the Choice of Professions of Enterprise and Agriculture Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді , 2 (17). pp. 117-126. ISSN ISBN 978-966-189-209-4