Історичні витоки психологічної педагогіки
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/2639/
http://lib.vippo.org.ua/periodyka.php?cat=145 |
|
Title |
Історичні витоки психологічної педагогіки
Historical beginnings of psychological pedagogy |
|
Creator |
Зязюн, Іван Андрійович
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
3 Social Sciences |
|
Description |
У статті наголошується, що об'єктом науково-практичного осмислення психологічної педагогіки є психолого-педагогічна взаємодія двох домінантних суб'єктів педагогічної дії в освітній системі - учите¬ля й учня. Ця наукова галузь виникла разом із педаго¬гічною психологією й розвивалася в її змістово-прак¬тичній парадигмі. Як самостійну науку її передбачив І.Песталоцці. Без психопедагогіки, знання її законів, пра¬вил, тенденцій розвитку та специфічної дидактики неможливо досягти високих стандартів якості учін-ня-виховання в сучасних освітніх закладах усіх рівнів
The article states that the object of scientific and practical understanding of psychological pedagogy is a psycho-pedagogical interaction between two dominant actors of pedagogical action in the educational system - a teacher and a pupil. This scientific branch arose with educational psychology and has developed within its content and practice paradigm. As an independent science it was predicted by I. Pestalozzi. Without psycho-pedagogy as well as knowledge of its laws, regulations, development trends and specific didactics is impossible to achieve high standards of quality learning and education in modern educational insti¬tution at all levels. |
|
Publisher |
ПП "Видавництво "Рідна школа"
Edition "Native school " |
|
Date |
2013-10-24
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/2639/1/tmp1FC.pdf
- Зязюн, Іван Андрійович (2013) Historical beginnings of psychological pedagogy Native school, 11 (1007). pp. 3-12. ISSN 0131-6788 |
|