Record Details

Досвід оцінювання ефективності функціонування професійно-технічних навчальних закладів у пострадянських країнах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2609/
 
Title Досвід оцінювання ефективності функціонування професійно-технічних навчальних закладів у пострадянських країнах
Experience of evaluation of VET schools operation effi ciency in post soviet countries
 
Creator Закатнов, Д.О.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
93/94 History
 
Description Розглянуто підходи до оцінювання ефективності функціонування як системи професійно-технічних освіти в цілому, так і окремих навчальних закладів. У Російській Федерації, Республіці Білорусь і Республіці Казахстан проблема оцінювання ефективності функціонування професійно-технічного навчального закладу належить до числа актуальних, оскільки вона розглядається як елемент інформаційної бази модернізації відповідної системи освіти. Незважаючи на посилання на міжнародний досвід, у різних країнах підходи до оцінювання ефективності різноманітні й орієнтовані на моніторинг різних результатів (оцінювання рівня професійної підготовленості в Республіці Казахстан, тобто оцінювання лише кінцевого результату освітнього процесу, оцінювання поточних і кінцевого результатів діяльності професійно-технічного навчального закладу в Республіці Білорусь і Російській Федерації). Як тенденцію можна визначити створення спеціальних державних установ, що оцінюють якість освіти на загальнодержавному й регіональних рівнях (Республіка Казахстан), і впровадження в Російській Федерації загальнодержавної й регіональних систем оцінювання якості освіти. У Республіці Білорусь разом з оцінюванням «традиційних» показників діяльності закладу професійно-технічної освіти (контингент, матеріальна база, кадрове забезпечення тощо) оцінюється його виховна ефективність. Перспективну методику інтегрованого оцінювання ефективності діяльності закладу професійно-технічної освіти («традиційні» показники плюс ефективність виховної роботи) доцільно вибудовувати на засадах компетентнісного підходу.
The article considers approaches to operation effi ciency evaluation both of vocational education system in whole and of certain vocational schools in particular. In Russian Federation, the Republic of Belarus, the Republic of Kazakhstan the problem regarding evaluation of vocational school operation effi ciency is among urgent ones because it is viewed as an element of information basis for modernization of proper education system. Notwithstanding the international experience references in different countries there are various approaches to effi ciency evaluation and they are targeted at monitoring of various results (evaluation of occupational qualifi cation level in the Republic of Kazakhstan that is evaluation of fi nal result of educational process; evaluation of current and fi nal results of vocational school operation in the Republic of Belarus and in Russian Federation). Creation of special state departments carrying out education quality evaluation in nationwide and regional scales (the Republic of Kazakhstan) and introduction of nationwide and regional systems for education quality evaluation in Russian Federation can be determined as a general tendency. In the Republic of Belarus together with evaluation of «conventional» indicators for vocational school operation (contingent, resource base, peopleware etc.) evaluation of its educating effi ciency is accomplished. It is reasonable to build up prospective methodology as regards integrated evaluation of vocational school operation effi ciency on basis of competence approach.
Рассмотрены подходы к оцениванию эффективности функционирования как системы профессионально-технических образования в целом, так и отдельных учебных заведений. В Российской Федерации, Республике Беларусь и Республике Казахстан оценивание эффективности функционирования профессионально-технического учебного заведения относится к числу актуальных, поскольку рассматривается как элемент информационной базы модернизации системы соответствующего образования. Несмотря на ссылки на международный опыт, подходы к ее осуществлению в указанных странах отличаются и ориентируются на мониторинг параметров (оценивание уровня профессиональной подготовленности в Республике Казахстан, т. е. оценивание только конечного результата образовательного процесса, оценивание текущих и конечного результатов функционирования профессионально-технического учебного заведения в Республике Беларусь и Российской Федерации). Как тенденцию можно рассматривать создание специализированных госструктур, которые осуществляют оценивание качества образования на общегосударственном и региональных уровнях (Республика Казахстан), и создание в Российской Федерации общегосударственной и региональной систем оценивания качества образования. В Белоруссии вместе с оцениванием «традиционных» показателей деятельности учреждения профессионально-технического образования (контингент, материальная база, кадровое обеспечение и т. д.) так же осуществляется оценивание его воспитательной эффективности. Перспективную методику интегрального оценивания эффективности функционирования учреждения профессионально-технического образования («традиционные» показатели плюс эффективность воспитательной работы) целесообразно проектировать на основе компетентносного подхода.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2609/1/%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B2.pdf
- Закатнов, Д.О. (2013) Experience of evaluation of VET schools operation effi ciency in post soviet countries Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка : зб. наук. праць, 2 (6). ISSN 2223-5752