Психолого-педагогічні дослідження в УРСР у контексті індивідуалізації шкільного навчального процесу (1945 - початок 1950-х років)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/2353/
|
|
Title |
Психолого-педагогічні дослідження в УРСР у контексті індивідуалізації шкільного навчального процесу (1945 - початок 1950-х років)
Psycho-pedagogicat research in the USSR in the Gontext of individualizing school learning process (1945 - early 1950 s) |
|
Creator |
Дічек, Наталія Петрівна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education 9 Geography. Biography. History |
|
Description |
У статті на основі архвних і документальних джерел розкрито внесок Науково-дослідного інституту психології Міністерства освіти УРСР у розвиток шкільної освіти, зокрема щодо індивідуалізації навчально-виховного процесу в період 1945-1952 років. Висвітлено тематику і наукову продукцію співробітників, вплив їхніх досліджень на поглиблення вивчення та осмислення начального матеріалу дошкільниками і школярами. У контекстіполітико-ідеологічних особливостей історичного часу розглянуто специфіку наукової діяльності установи та її недоліки (відсутність грунтовних експериментально-наукових досліджень). На основі використання невідомих раніше фактів введено у науковий обіг уточнені відомості про функціонування Інституту та розвиток педагогічної психології в Україні.
In the article on the basis of archival and documentarysources reveals the contribution of the Reseorch lnstituteof Psychology of the IJSSR Ministry of,Education inthe develofment of school educotion, including the individualization of teaching educational process duringthe years t945-1g52. Deak with themes and scientificpraduction staff, the impact of their reseorch to deepen the study ond understanding of educational material pre-schoot ind school children. ln the context of political andideologicat features of historicol time the specificity ofscient:tfic reseorch institutions and its shortcomings (lackof fundamental experimental research). On the basis of previously unknown facts introduced into scientific,irtulotio, precise information about the functioning ofthe Institute and of educotional psychology in Ukraine. |
|
Publisher |
Фенікс
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/2353/1/%D0%9D.%D0%9F.%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2013) Psycho-pedagogicat research in the USSR in the Gontext of individualizing school learning process (1945 - early 1950 s) Рідна школа (11). pp. 13-20. ISSN 0131-6788 |
|