Record Details

Формування відповідальності старших підлітків у груповій доброчинній діяльності: сучасний стан проблеми

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2338/
37.035-053.6:159.947.23
 
Title Формування відповідальності старших підлітків у груповій доброчинній діяльності: сучасний стан проблеми
Formation of responsibility of senior teenagers in group charitable activity: the modern state of the problem
 
Creator Куниця, Т.Ю.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37 Education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування відповіда­льності старших підлітків в умовах сучасного суспільства. Проаналізовано філософські, психологічні і педагогічні аспекти виховання відповідальності, що отримали віддзеркалення в працях зарубіжних і вітчизняних учених. Роз­крито труднощі адаптації старших підлітків до сучасних суспільних вимог, визначення їхньої ролі в різних сферах життєдіяльності. Основою для дослі­дження стала описана в статті методика проведення констатувального експерименту. Визначено специфічні особливості самореалізації підлітків і впливу на цей процес педагога. На основі проведеного дослідження представ­лені як загальноприйняті, так і визначені автором критерії і показники сформованості відповідальності.
В статье обоснована актуальность проблемы формирования ответственности старших подростков в условиях современного общества. Анализи­руются философские, психологические и педагогические аспекты воспитания ответственности, получившие отражение в трудах зарубежных и отечест­венных ученых. Раскрыты сложности адаптации старших подростков к со­временным общественным требованиям, определения их роли в различных сферах жизнедеятельности. Основой для исследования послужила описанная в статье методика проведения констатирующего эксперимента. Определены специфические особенности самореализации подростков и влияния на этот процесс педагога. На основе проведенного исследования представлены как общепринятые, так и определенные автором критерии и показатели сформированности ответственности.
The urgency of the problem of senior teenagers responsibility formation under modern society conditions is substantiated in this article. The philosophical, psycho­logical, and pedagogical aspects of the education of responsibility are analyzed and reflected in works of foreign and home scientists in different periods of society de­velopment. It is marked that responsibility in the conditions of group activity and the readiness of schoolchildren to participate in charity were not the subject of separate, scientific research. The existing difficulties with senior schoolchildren's adaptation to the modern public demands, determination of their role in different spheres of life are revealed in this article. The methodology for an ascertaining experiment is described in this article that became the basic foundation for the research. The spe­cific features of teenagers' self-realization and teachers' influence on this process are determined. The public and the author's criteria and rates of formation of re­sponsibility are presented based on the conducted research. Among them there are such criteria as: motivational-evaluative, reflex-creative, activity-practical. Special attention is paid to the practical possibility of responsibility display in the condi­tions of group activity and the readiness of schoolchildren to participate in charity. The presented ascertaining results allow to make a conclusion about the level of re­sponsibility formation and to create favourable conditions for further pedagogical influence on this process.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2338/1/%D0%9A%D1%83%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F_%D0%A2.%D0%AE._%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%88%D0%B8%D1%85_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BA%D1%96%D0%B2_%D1%83_%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B9_%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D1%96%D0%B9_%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96_%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8.pdf
- Куниця, Т.Ю. (2013) Formation of responsibility of senior teenagers in group charitable activity: the modern state of the problem Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (17). pp. 390-397. ISSN ISBN 978-966-189-209-4