Record Details

Ідеї психопедагогіки у творах А.С. Макаренка та Е. Стоунса: порівняльний аналіз

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2213/
37.013.77 (Макаренко: Стоунс)
 
Title Ідеї психопедагогіки у творах А.С. Макаренка та Е. Стоунса: порівняльний аналіз
Ideas of Psychopedagogy in Works of A. Makarenko and E. Stones: Comparative Analysis
 
Creator Дяченко, Л.М.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description Актуалізовано проблемні питання взаємозв"язку між психологією і педагогікою, особливо в галузі практичної реалізації їхніх досягнень. Психопедагогіка розглядається як спосіб поєднання психологічної теорії з практикою навчання і виховання. Здійснено порівняльний аналіз ідей психопедагогіки А.С. Макаренка та брмтанського науковця Е. Стоунса. Ключовими працями для порівняння обрано "Педагогічну поему" А.С. Макаренка та "Психопедагогіку" Е. Стоунса. Дії педагога, описані в "Педагогічній поемі", розглянуто через призму психопедагогіки Е. Стоунса з урахуванням виділених ним основ научання: підкріплення, режиму підкріплення, ігнорування, цілепокладання, зворотного зв"язку. Увагу зконцентровано на научанні правилам поведінки.
Problematic issues of psychology and pedagogy interrelations, especially in the realm of practical implementation of their achievements, have been actualized. Psychopedagogy is considered as a way of combining psychological theory and practice of teaching and education. Basic thesis is that a serious improvement of educational process is possible only through applications of psychology in teacher practice, including each of his/her pedagogical action. The comparative analysis of psychopedagogy ideas in the works of A. Makarenko and E. Stones has been done. Key works for comparison are «Psychopedagogy» by E. Stones and «Pedagogical Poem» by A. Makarenko. Among the foundations of learning E. Stones defines: support, mode of support, neglect, goal-setting, feedback. It has been examined how these items are reflected in the «Pedagogical Poem». It has been found that British scientists have failed to highlight the issue of psychology training at a fairly detailed level and to carefully examine the content of the specific actions of the teacher. He encourages teachers to perform the author activities not accepting the theory in its finished form, and check it in practice. The <
 
Publisher Хмельницький національний університет
Khmelnytskiy National University
 
Date 2013-12-25
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2213/1/%D0%94%D1%8F%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0.pdf
- Дяченко, Л.М. (2013) Ideas of Psychopedagogy in Works of A. Makarenko and E. Stones: Comparative Analysis Comparative professional pedagogy, 2. pp. 154-162. ISSN 2308-4081