Зарубіжні підходи до моделювання структури транснаціональної вищої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/2208/
|
|
Title |
Зарубіжні підходи до моделювання структури транснаціональної вищої освіти
Foreign approches to transnational higher education modeling |
|
Creator |
Авшенюк, Н.М.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Проаналізовано 4 моделі структурування транснаціональної вищої освіти, розроблені експертами з Австралії, США, Канади, а саме: модель глобального освітнього ринку , модель глобального надбання людства, модель індивідуальної та інституційної мобільності, модель студентського й провайдерського виміру.На нашу думку, ретельне вивчення основних структурних елементів і вимірів функціонування транснаціональної вищої освіти (ТВО) сприятиме науковому обгрунтуванню цього феномена як національного механізму розвитку соціально-економічного потенціалу країни.
Four models of transnational higher education structuring, developed by experts from Australia, USA, Canada, have been analyzed. They are: global marketplace model, global commons model, individual and institutional mobility model, student and provider dimension model. Individual and institutional mobility model and student and provider dimension model are revealed as a mechanism for sustainable development of countries` socio-cultural capacity. The model of global education market stresses the commertial value of the exchange of people and products; it maintains that universities compete for best minds in a world of limited resources. Global commans model emphasizes the open exchange of knowledge, goods, and information - of natural and social resources most useful when shared. |
|
Publisher |
Хмельницький національний університет
Khmelnytskiy National University |
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/2208/1/2013_-_2.pdf
- Авшенюк, Н.М. (2013) Foreign approches to transnational higher education modeling Comparative professional pedagogy (2). pp. 96-104. ISSN 2308-4081 |
|