Record Details

Зарубіжні підходи до моделювання структури транснаціональної вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2208/
 
Title Зарубіжні підходи до моделювання структури транснаціональної вищої освіти
Foreign approches to transnational higher education modeling
 
Creator Авшенюк, Н.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Проаналізовано 4 моделі структурування транснаціональної вищої освіти, розроблені експертами з Австралії, США, Канади, а саме: модель глобального освітнього ринку , модель глобального надбання людства, модель індивідуальної та інституційної мобільності, модель студентського й провайдерського виміру.На нашу думку, ретельне вивчення основних структурних елементів і вимірів функціонування транснаціональної вищої освіти (ТВО) сприятиме науковому обгрунтуванню цього феномена як національного механізму розвитку соціально-економічного потенціалу країни.
Four models of transnational higher education structuring, developed by experts from Australia, USA, Canada, have been analyzed. They are: global marketplace model, global commons model, individual and institutional mobility model, student and provider dimension model. Individual and institutional mobility model and student and provider dimension model are revealed as a mechanism for sustainable development of countries` socio-cultural capacity. The model of global education market stresses the commertial value of the exchange of people and products; it maintains that universities compete for best minds in a world of limited resources. Global commans model emphasizes the open exchange of knowledge, goods, and information - of natural and social resources most useful when shared.
 
Publisher Хмельницький національний університет
Khmelnytskiy National University
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2208/1/2013_-_2.pdf
- Авшенюк, Н.М. (2013) Foreign approches to transnational higher education modeling Comparative professional pedagogy (2). pp. 96-104. ISSN 2308-4081