Record Details

Інклюзивна освіта і перспективи подолання невстигання у загальноосвітній школі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2116/
 
Title Інклюзивна освіта і перспективи подолання невстигання у загальноосвітній школі
Инклюзивное образование и перспективы преодоления неуспеваемости в общеобразовательной школе
Inclusive education and perspectives of negotiations of non-achievements at comprehensive secondary school
 
Creator Ілляшенко, Т.Д.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті розглядаються перспективи допомоги учням загальноосвітньої школи з труднощами у навчанні, пов’язані із запровадженням інклюзивної освіти. Причина невдалих досі спроб надати корекційну допомогу цій категорії дітей вбачається в існуванні відокремленості загальноосвітньої масової і спеціальної шкіл, стигматизації, яку вона підтримує, та пов’язаних з цими факторами вадах діагностики. Ефективне упровадження інклюзивного навчання усіх дітей, що терплять труднощі у навчанні, потребує експериментальної апробації його моделі з дотриманням усіх його визначальних ознак та урахуванням вітчизняного педагогічного досвіду.
В статье рассматриваются перспективы помощи учащимся общеобразовательной школы с трудностями в обучении в связи с внедрением инклюзивного образования. Причина неудачных попыток оказывать коррекционную помощь этой категории детей усматривается в отдельном существовании общеобразовательной массовой и специальной школ, стигматизации, которую оно поддерживает, и связанными с этими факторами недостатками диагностики. Эффективное внедрение инклюзивного обучения всех детей, которые испытывают трудности в обучении, требует экспериментальной апробации его модели с учетом всех определяющих его признаков и отечественного педагогического опыта.
The article discusses prospects of assisting secondary school students with learning difficulties in relation to implementation of inclusive education. Reasons for failure of attempts to provide remedial assistance to this category of children are seen in the following: separated operation of secondary mass schools and special schools, stigmatization supported by such separation, and deficiencies of diagnostics associated with these factors. Effective implementation of inclusive education for all children who are suffering learning difficulties requires experimental testing of its model taking into consideration all its determinative features, as well as overall domestic educational experience.
 
Publisher Свідлер А.Л.
 
Contributor Васильковська, С. І.
Мушинський, В. П.
Савєльєва, Н. В.
 
Date 2012
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2116/1/%D0%86%D0%9D%D0%9A%D0%9B%D0%AE%D0%97%D0%98%D0%92%D0%9D%D0%90_%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%90_%D0%86_%D0%9F%D0%95%D0%A0%D0%A1%D0%9F%D0%95%D0%9A%D0%A2%D0%98%D0%92%D0%98_%D0%9F%D0%9E%D0%94%D0%9E%D0%9B%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%9D%D0%95%D0%92%D0%A1%D0%A2%D0%98%D0%93%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%A3%D0%A7%D0%9D%D0%86%D0%92_%D0%A3_%D0%97%D0%90%D0%93%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%9D%D0%86%D0%98__%D0%A8%D0%9A%D0%9E%D0%9B%D0%86.pdf
- Ілляшенко, Т.Д. (2012) Inclusive education and perspectives of negotiations of non-achievements at comprehensive secondary school In: Multydystsiplynarnyy approach as a methodological basis for inclusive education Свідлер А.Л., м. Дніпропетровськ, Україна, pp. 53-62. ISBN 978-617-627-041-6