Інноваційна модель підготовки і перепідготовки перекладачів та педагогів в Україні з основ вивчення жестової мови
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/1984/
|
|
Title |
Інноваційна модель підготовки і перепідготовки перекладачів та педагогів в Україні з основ вивчення жестової мови
Innovative model of preparing and retraining of interpreters and teachers of Sign Language at Ukraine |
|
Creator |
Чепчина, І.І.
Адамюк, Н.Б. |
|
Subject |
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті в історичному розрізі розкриваються організаційні умови становлення і розвитку курсів вивчення жестової мови в Україні, які проводить Українське товариство глухих. Висвітлена специфіка сучасного становлення до української жестової мови та її правового статусу на законодавчому рівні, що мало безпосередній вплив на розробку нових програм вивчення української жестової мови з урахуванням лінгвістичних особливостей для різних категорій користувачів (перекладачів жестової мови (як початківців, так і фахівців), вчителів і вихователів початкових класів, вчителів української мови загальноосвітніх шкіл для дітей з порушеннями слуху). Розкрито зміст збірки програм вивчення української жестової мови для кожної категорії слухачів курсів.
In the article, within historical perspectives, one can study organizational conditions of formation and development of courses on sign language study in Ukraine, which the Ukrainian Society of the Deaf organizes. Specificity of modern attitude to Ukrainian Sign Language and to its legislative status in legislature, which incurred direct influence upon the development of new programmes of study the Ukrainian Sign Language, taking into consideration linguistic peculiarities for different categories of users (sign language interpreters (both beginners and professionals), teachers and mentors of primary schools, teachers of Ukrainian language in general educational schools for children with hearing impairments). The essence of the programmes’ selection of Ukrainian sign language study for each category of courses’ attendants was clearly specified. |
|
Publisher |
Лабораторія жестової мови ІСП НАПН України
Sign Language Laboratory ISP NAPS Ukraine |
|
Date |
2008
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/1984/1/ChepchinaAdamykSL2008_3.pdf
- Чепчина, І.І. and Адамюк, Н.Б. (2008) Innovative model of preparing and retraining of interpreters and teachers of Sign Language at Ukraine Sign Language and Modernity, 1 (3). pp. 147-158. |
|