Record Details

Філософські підходи теоретико-методологічної бази спеціальної освіти: джерела розвитку нечуючої особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/1983/
 
Title Філософські підходи теоретико-методологічної бази спеціальної освіти: джерела розвитку нечуючої особистості
Philosophical approaches of theoretical-and-methodological base of special education: source of development of deaf personality
 
Creator Кульбіда, С.В.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Обґрунтовано сучасні філософські підходи:гармонійної цілісності, релятивістсько плюралістичного, технократичного та гуманістичного та основоположні концепції глухоти: біологомедична та соціокультурна, які, з одного боку, продовжують і розвивають історичні традиції навчання глухих з урахуванням новітніх досягнень технічної і наукової думки, з іншого, відображають менталітет сучасного цивілізованого суспільства, в якому на законодавчому рівні визначаються особистісні права глухих осіб на доступну освіту, отримання інформації, зручну комунікацію. На основі концептуальних положень теоретико-методологічної бази розроблено теоретичну модель становлення і освітнього розвитку особистості глухої дитини з точки зору гуманістичного підходу.
It is represented a modern philosophical approaches of harmonious integrity, relativistic-pluralism, technocratic and also humanistic and fundamental conceptions of deafness indicated as: biomedical and sociocultural, that, from one side, continues and develops historical traditions of studies of deaf, taking into account the newest achievements of technical and scientific idea, from the other, represent mentality of the modern civilized society, where at the legislative level the personal rights of deaf persons are determined as to accessible education, receipt of information, comfortable communication. On the basis of conceptual positions of theoretical methodology groundings the theoretical model of becoming and educational development of a personality of a deaf child is worked out from a humanistic point of view.
 
Publisher Лабораторія жестової мови ІСП НАПН України

 
Date 2012
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/1983/1/KulbidaSL2012.7.pdf
- Кульбіда, С.В. (2012) Philosophical approaches of theoretical-and-methodological base of special education: source of development of deaf personality Sign Language and Modernity, 1 (7). pp. 175-196.