Концептуальні засади навчання нечуючих і використання жестової мови (на матеріалах зарубіжної теорії та практики)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/1978/
|
|
Title |
Концептуальні засади навчання нечуючих і використання жестової мови (на матеріалах зарубіжної теорії та практики)
Conceptual principles of deaf education and Sign Language use (on materials of foreign theory and practice) |
|
Creator |
Кульбіда, С.В.
|
|
Subject |
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
|
|
Description |
У статті аналізується дві сучасні концепції навчання і виховання осіб з порушеннями слуху на матеріалі провідних зарубіжних досліджень. Описані особливості методологічних підходів чистого усного методу, мейнстримігу, тотальної комунікації, білінгвального навчання, обґрунтовується постановка мети і завдань кожної педагогічної системи. Виділяється роль жестової мови як рідної для глухих людей і визначається ставлення до неї представників різних систем.
This article analyzes of two modern concepts of teaching and upbringing of hearing impairment on grounds of main foreign research works. It characterizes of peculiarities of methodological approaches like “oral method”, “mainstreaming”, “total communication”, “bilingual education”, and opens of setting aims and tasks to each of these educational system. It expounds of the role of sign language as mother tongue of deaf, and defines of attitudes of representatives of different systems. |
|
Publisher |
Лабораторія жестової мови ІСП НАПН України
Sign Language Laboratory ISP NAPS Ukraine |
|
Date |
2008
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/1978/1/KulbidaSL2008_3.pdf
- Кульбіда, С.В. (2008) Conceptual principles of deaf education and Sign Language use (on materials of foreign theory and practice) Sign Language and Modernity , 1 (3). pp. 26-33. |
|