Record Details

Роль жестової мови у розвитку особистості нечуючої дитини

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/1973/
 
Title Роль жестової мови у розвитку особистості нечуючої дитини
Sign Language role for personality development of hearing impairment children
 
Creator Замша, А.В.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Розкривається значення жестової мови для розвитку особистості нечуючої дитини. Порівнюються особливості медичного та особистісно-зорієнтованого підходів до феномену глухоти. Висвітлюється значення жестової мови як доступного і природного засобу, що забезпечує процес якісної комунікації нечуючої дитини зі світом, через призму розвитку складових особистості: пізнавальної, емоційної, потребнісно-мотиваційної сфер та процесу індивідуації.
The article shows the value of sign language for deaf child's personality development. We compare the features of medical and personality-centered approaches to the phenomenon of deafness. It is opened the significance of sign language as affordable and natural resources, which provides the process of quality communication with the deaf child's through the prism of the individual components: cognitive, emotional, necessity-and-motivational sphere and the process of individuation.
 
Publisher Лабораторія жестової мови ІСП НАПН України
Sign Language Laboratory ISP NAPS Ukraine
 
Date 2010
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/1973/1/ZamshaSL2010.5.pdf
- Замша, А.В. (2010) Sign Language role for personality development of hearing impairment children Sign Language and Modernity , 1 (5). pp. 238-247.