Record Details

Комунікативна діяльність: прояв та розвиток у нечуючих дітей дошкільного віку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/1962/
 
Title Комунікативна діяльність: прояв та розвиток у нечуючих дітей дошкільного віку
Communicative activity: manifestation and development of hearing impairment preschool children
 
Creator Дробот, О.А.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Стаття присвячена проблемі комунікації нечуючих дошкільників. Розглядається питання прояву та розвитку комунікативної поведінки у нечуючих дошкільників. Спираючись на актуальність використання жестової мови (ЖМ) у навчально-виховному процесі визначаються ефективні засоби формування комунікативної поведінки дітей з порушеннями слуху в умовах дошкільного закладу компенсуючого типу.
Звертається увага на необхідність створення мовленнєвого середовища, в умовах якого формується та розвивається комунікативна поведінка дошкільника. Детально описано новий вид роботи “Коментоване малювання”, який відповідає всім завданням комунікативного розвитку нечуючої дитини. Підкреслюється важливість використання жестової мови для повноцінної комунікативної поведінки дошкільника з порушеннями слуху.
Акцентується увага на те, що складовою частиною успішної комунікації є дошкільна група, яка являє собою первісну соціально-психологічну спільноту, перше “дитяче товариство”, в якому складається та розвивається спілкування
дітей і різноманітні види дитячої діяльності.
The article is related to the problem of deaf preschoolers communication. The issue is examined of appearing and development deaf preschoolers communicative behavior. Based on actuality of the use of sign language in an educational process, is disclosed the effective methods of deaf children communicative behavior forming in preschool establishment of compensation type.
Attention applies on the necessity on creating of the speech environment which of has formed and developed preschool child communicative behavior. In detail is described a new type of work called «Talked drawing», which responsible to all tasks for the communicative development of unhearing child. At the article is underlined of the importance of sign language using for the development of valuable communication behavior of preschool deaf child.
Attention is accented on importance of preschool group like a component in successfully communication, and which is represents of primary social-and-psychological society, of the first «child's society» that appeared and developed of children communication and various types of child's activity.
 
Publisher Лабораторія жестової мови ІСП НАПН України
Sign Language Laboratory ISP NAPS Ukraine
 
Date 2009
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/1962/1/DrobotSL2009.4.pdf
- Дробот, О.А. (2009) Communicative activity: manifestation and development of hearing impairment preschool children Sign Language and Modernity , 1 (4). pp. 118-135.