Текстова інформація як чиниик психологічного впливу на свідомість реціпієнта
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/1745/
http://psytir.org.ua/upload/journals/2/authors/2011/Chepeleva_Natalia_Vassilye vna_tekstova_informatsiya_yak_chynnyk_psyhologichnogo_vplyvu_na_svidomist'.doc |
|
Title |
Текстова інформація як чиниик психологічного впливу на свідомість реціпієнта
|
|
Creator |
Чепелєва, Н.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
Подається характеристика найпоширеніших текстових засобів, які впливають на свідомість реципієнта: структурно-смислової організації повідомлення та використання діалогічних прийомів побудови тексту. Показано, що структурно-смислова організація тексту здійснює керуючий вплив на його розуміння. Важливими характеристиками такої організації є інформаційна насиченість твору, яка включає в себе інформацію трьох видів - когнітивну, рефлексивну та регулятивну, а також рівномірний розподіл її по всьому тексту. Діалогічний текст, маючи всі конституційні ознаки власне тексту (інформативність, структурність, цільність, зв’язність тощо), відрізняється більшою комунікативною спрямованістю, яскраво вираженою адресованістю та персоніфікованістю, зіставленням різних смислових позицій. Він має на меті стимулювати виникнення нового знання, ставлення, оцінки у реципієнта, тобто не тільки інформування, але й розвиток особистості. Представлена характеристика наиболее распространённых текстовых средств, воздействующих на сознание реципиента: структурно-смысловой организации сообщения и использование диалогических приёмов построения текста. Показано, что структурно-смысловая организация текста осуществляет управляющее воздействие на его понимание. Важными характеристиками такой организации являются информационная насыщенность произведения, включающая в себя информацию трёх видов - когнитивную, рефлексивную и регулятивную, а также равномерное распределение её по всему тексту. Диалогический текст, обладая всеми конституционными признаками собственно текста (информативность, структурность, цельность, связность и т.д.), отличается большей коммуникативной направленностью, ярко выраженной адресованностью и персонифицированностью, сопоставлением разных смысловых позиций. Он имеет целью стимулировать возникновение нового знания, отношения, оценки у реципиента, т.е. не только информирование, но и развитие личности. Described are the prevalent textual means, which affect the recipient’s mind: structural-semantic layout of the text and use of dialogic methods of text composition. The author proves that the structural-semantic layout of the text exerts control influence upon its understanding. Important features of this layout are information richness of the text which includes three types of information - cognitive, reflective, and regulatory, and regular distribution of this information across the text. Dialogic text possesses all constitutional characteristics of the text proper, i.e. information value, structural properties, integrity, connectedness etc., but it features better communicative orientation, pronounced address, personification, and comparison of different semantic positions. It purposes at inciting formation of the new knowledge, attitude, and judgment in the recipient, i.e. not only at informing the subject, but at his/her personal development as well. |
|
Publisher |
Лабораторія нових інформаційних технологій Інституту психології НАПН України
|
|
Date |
2011
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Rights |
cc_by_nc_nd
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/1745/1/Chepeleva_Natalia_Vassilyevna_tekstova_informatsiya_yak_chynnyk_psyhologichnogo_vplyvu_na_svidomist%27.pdf
- Чепелєва, Н.В. (2011) Текстова інформація як чиниик психологічного впливу на свідомість реціпієнта Технології розвитку інтелекту, 2 (Том 1). ISSN ISSN 2223-0521 |
|