Record Details

Критерії ефективності і контроль у дистанційному навчанні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/1560/
http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/44
 
Title Критерії ефективності і контроль у дистанційному навчанні
Efficiency criteria and control in distance learning
Критерии эффективности и контроль в дистанционном обучении
 
Creator Машбиць, Юхим Ізраїлевич
Депутат, Валентина Василівна
Ільіна, Юнона Миколаївна
Смульсон, Марина Лазарівна
 
Subject 004.77 General networking applications and services
37 Education
 
Description Проведений теоретико-методологічний аналіз критеріїв ефективності та специфіки контролю в дистанційному навчанні. Показано, що ефективність дистанційного навчання може бути визначена більш точно, ніж традиційного, завдяки врахуванню: реального часу навчання; рівня пізнавальних інтересів; динаміки формування узагальненого способу розв’язування задач певного класу; рівня мотиваційної привабливості навчання, визначення ефективності навчальної системи щодо кожного учня. Визначити рівень досягнення віддалених цілей навчання можна завдяки аналізу процесу розв’язування учіннєвих задач, динаміки розвитку психічних властивостей на макро та мікрорівнях, відслідковуванню динамічної моделі учня. В розроблених нами дистанційних технологіях розвитку досягнення віддалених навчальних цілей є не побічним, а прямим продуктом навчання.
Theoretical and methodological analysis was made of efficiency criteria and control specificity in distance learning. It is shown that the distance learning efficiency can be measured more precisely than the traditional learning efficiency due to accounting of the actual learning time, of the level of cognitive interests, dynamics of formation of the generalized method for solving certain class problems, level of motivational value of instruction, and determining efficiency of the instructional system for each student. The extent to which the remote instructional goals are attained, can be determined through analyzing the process of instructional problems solving, the dynamics of psychic properties development on macro- and micro-level, and through supervising of the dynamic student model. In the distance technologies of development that were elaborated by the authors, attainment of remote instructional goals is not the side effect, but the direct product of instruction. The authors elicited the relationship between learning efficiency and the used instructional technology.
Осуществлён теоретико-методологический анализ критериев эффективности и специфики контроля в дистанционном обучении. Показано, что эффективность дистанционного обучения может быть определена более точно, чем традиционного, благодаря учёту реального времени обучения; уровня познавательных интересов; динамики формирования обобщённого способа решения задач определённого класса; уровня мотивационной привлекательности обучения, определения эффективности обучающей системы относительно каждого учащегося. Определить уровень достижения удалённых целей обучения можно благодаря анализу процесса решения учебных задач, динамики развития психических свойств на макро и микроуровнях, отслеживанию динамической модели учащегося. В разработанных нами дистанционных технологиях развития достижение удалённых учебных целей является не побочным, а прямым продуктом обучения.
Определена связь между эффективностью обучения и используемой технологией.
 
Publisher Лабораторія нових інформаційних технологій навчання Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України
G.S. Kostyuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine, Laboratory of New Informative Technologies of Education
Лаборатория новых информационных технологий обучения Института психологии имени Г.С.Костюка НАПН Украины
 
Date 2011
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/1560/1/Mashbyts_Yukhim_Israilevyc_Deputat_Valentina_Vasylivna_ta_in_kryterii_i_kontrol%27_u_distantsiynomu_navchanni.pdf
- Машбиць, Юхим Ізраїлевич, Депутат, Валентина Василівна, Ільіна, Юнона Миколаївна and Смульсон, Марина Лазарівна (2011) Efficiency criteria and control in distance learning Technologies of intellect development, 1 (2). pp. 1-17. ISSN 2223-0521