Проектування дистанційних розвивальних середовищ
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/1558/
http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/22 |
|
Title |
Проектування дистанційних розвивальних середовищ
Design of distant developing environment Проектирование дистанционных развивающих сред |
|
Creator |
Смульсон, Марина Лазарівна
|
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
В статті розглядаються психологічні проблеми проектування сучасних дистанційних середовищ саморозвитку в умовах новітніх комп’ютерних технологій (Web.2.0). В основу покладено студент-центричну парадигму навчання - модель саморозвитку студента. Проаналізовано її основні проектні характеристики, а також відповідні психолого-педагогічні характеристики. З цим підходом тісно пов’язаний погляд на контекст (середовище) як простір саморозвитку, в якому як ресурси можуть використовуватися всі явні і неявні можливості, в тому числі інші люди, потенціал Інтернету тощо. Показано, що концепція саморозвитку особистості Г.С.Костюка пропонує ефективні підходи до вирішення проблеми підтримки розвивального потенціалу дистанційного навчання. The article covers psychological problems emerging in designing of modern distant environments for self-development under the newer computer technologies (Web.2.0). As a basis, the student-centred paradigm of instruction is used, which reflects the model of the student's self-development. Its principal design characteristics were analyzed, and the relevant psychoeducational characteristics considered. This approach is closely related to the view of the context (i.e. environment) as a dimension for self-development where all explicit and implicit possibilities can be used as resources, including other people, potential of the Internet etc. The evidence is given that the conception of the personality self-development offered by G.S. Kostiuk proposes effective approaches to solution of the problem of supporting developmental potential of distance learning. В статье рассматриваются психологические проблемы проектирования современных дистанционных сред саморазвития в условиях новейших компьютерных технологий (Web.2.0). В основу положена студент-центричная парадигма обучения - модель саморазвития студента. Проанализированы ее основные проектные характеристики, а также соответствующие психолого-педагогические характеристики. С этим подходом тесно связан взгляд на контекст (среду) как пространство саморазвития, в котором в качестве ресурсов могут выступать все явные и неявные возможности, в том числе другие люди, потенциал Интернета и т.д. Показано, что концепция саморазвития личности Г.С. Костюка предлагает эффективные подходы к решению проблемы поддержки развивающего потенциала дистанционного обучения. |
|
Publisher |
Лабораторія нових інформаційних технологій навчання Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України
G.S. Kostyuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine, Laboratory of New Informative Technologies of Education Лаборатория новых информационных технологий обучения Института психологии имени Г.С.Костюка НАПН Украины |
|
Date |
2011
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/1558/1/22-68-1-PB.pdf
- Смульсон, Марина Лазарівна (2011) Design of distant developing environment Technologies of intellect development (1). pp. 1-11. ISSN 2223-0521 |
|