Record Details

Розвиток психолого-педагогічної діагностики (історичний аспект)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/1425/
 
Title Розвиток психолого-педагогічної діагностики (історичний аспект)
About the development of psychological diagnosis and pedagogical assessment (the historical aspect)
Развитие психолого-педагогической диагностики (исторический аспект)
 
Creator Пірко, М.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Одним із тлумачень терміна «діагноз» в перекладі з грецької мови є «розпізнання». Під діагностикою розуміють розпізнання чого-небудь. Психолого-педагогічна діагностика передбачена для забезпечення збору та акумуляції статистичних даних про особливості психіки тих, хто підпадає під діагностування, які необхідно враховувати педагогічному працівнику для організації та здійснення навчально-виховних заходів. В межах сучасності психолого-педагогічна діагностика визначається як наука розробки методів виявлення і вивчення індивідуально-психологічних і індивідуально-психофізичних особливостей особистості. В статті розглянуто розвиток психолого-педагогічного діагностування в історичному аспекті.
One of the interpretations of the term "diagnosis" is translated from the Greek is "recognition". In recognition of diagnostics understand anything. Psycho- pedagogical diagnostics provided for the collection and accumulation of statistical data on the characteristics of the psyche of those who fall under the diagnosis to be considered teachers for the organization and implementation of educational activities. As part of our psycho -pedagogical diagnosis is defined as the science of developing methods to identify and study individual psychological and psychophysical individual personality traits. As to a large extent, as new technologies displace routine unskilled labor, human resources mobilized for creative work related to the decision-making. This requires an appropriate level of intellectual and professional training. The article deals with the development of psycho-pedagogical diagnostics in historical perspective. Development of a creative thinking and meta cognitive skills is a one aspect of development.
Одним из толкований термина «диагноз» в переводе с греческого языка является «распознавание». Под диагностикой понимают распознавание чего-либо. Психолого-педагогическая диагностика предусмотрена для обеспечения сбора и аккумуляции статистических данных об особенностях психики тех, кто подпадает под диагностирование, которые необходимо учитывать педагогическому работнику для организации и осуществления учебно - воспитательных мероприятий. В рамках современности психолого - педагогическая диагностика определяется как наука разработки методов выявления и изучения индивидуально - психологических и индивидуально – психофизических особенностей личности. В статье рассмотрены моменты развития психолого-педагогической диагностики в историческом аспекте.
 
Publisher Донецький національний технічний університет
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/1425/1/vidpr%D0%9E%D0%91%D0%A0%D0%90%D0%B7%D0%B5%D1%86_%D0%9F%D0%86%D0%A0%D0%9A%D0%9E_%D0%86%D0%86%D0%A2%D1%96%D0%97%D0%9D_%D0%9D%D0%90%D0%9F%D0%9D%D0%A3_2013.pdf
- Пірко, М.В. (2013) About the development of psychological diagnosis and pedagogical assessment (the historical aspect) Педагогічний дискурс. Збірник наукових праць , 2 (14). pp. 203-208. ISSN 2077-6780