Співвідношення здібностей та обдарованості: суб’єктно-ціннісний підхід
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/1259/
|
|
Title |
Співвідношення здібностей та обдарованості: суб’єктно-ціннісний підхід
Abilities and giftedness correlation: subjectival and value approach Соотношение способностей и одаренности: субъектно-ценностный подход |
|
Creator |
Музика, О. Л.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
Аналізуються основні підходи до співвідношення здібностей та обдарованості. Обґрунтовується застосування суб’єктно-ціннісного підходу до розвитку здібностей та обдарованості. Наводяться авторські означення. Здібності розглядаються як внутрішній, особистісно-ціннісний, динамічний ресурс саморозвитку, що базується на індивідуально-своєрідному поєднанні особистісних властивостей і полягає: 1) у здатності суб’єкта вирішувати ситуаційні й життєві завдання з допомогою ефективних діяльностей; 2) в усвідомленій спроможності набувати цієї здатності. Обдарованість визначається як складна системна якість особистості, що характеризується: 1) найвищим рівнем розвитку здібностей і, відповідно, найвищими (абсолютними чи у порівнянні з віковими нормами) досягненнями в певній галузі діяльності; 2) ціннісним ставленням до власних здібностей як до основи особистісної ідентичності; 3) спрямованістю на саморозвиток; 4) творчою спрямованістю особистості; 5) внутрішньою (суб’єктно-ціннісною) саморегуляцією. Розвиток здібностей розглядається як передумова розвитку обдарованості.
The article analyzes main approaches to abilities and giftedness correlation. Subjectival and value approach to abilities and giftedness development is grounded. New terms are introduced by the author. Abilities are considered as inner dynamic resource for self-development based on individual combination of personal qualities and сonsisting in: 1) ability to solve situative and life tasks with the help of effective activities; 2) capacity to develop this ability. Giftedness is considered as complex system-defined quality of personality which is characterized by: 1) the highest level of abilities development and, accordingly, the highest (absolutely or in comparison with age norms) achievements in a peculiar sphere; 2) considering abilities as the basis of personal identity; 3) orientation on self-development; 4) creative orientation of the personality; 5) inner (subjectival and value) self-regulation. Abilities development is treated as the precondition for giftedness development. Анализируются основные подходы к соотношению способностей и одаренности. Обосновывается применение субъектно-ценностного подхода к развитию способностей и одаренности. Приводятся авторские определения. Способности рассматриваются как внутренний, личностно-ценностный, динамический ресурс саморазвития, который базируются на индивидуально-своеобразном сочетании личностных свойств и заключается: 1) в возможности субъекта решать ситуационные и жизненные задачи с помощью эффективных деятельностей; 2) в осознании перспектив достижения этой возможности. Одаренность определяется как сложное системное качество личности, характеризующееся: 1) высоким уровнем развития способностей и, соответственно, высокими (абсолютными или в сравнении с возрастными нормами) достижениями в определенной области деятельности; 2) ценностным отношением к собственным способностям как основе личностной идентичности; 3) направленностью на саморазвитие; 4) творческой направленностью личности; 5) внутренней (субъектно-ценностной) саморегуляцией. Развитие способностей рассматривается как предпосылка развития одаренности. |
|
Publisher |
«Фенікс», м. Київ, Україна
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/1259/1/%D0%9C%D1%83%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%9E.%D0%9B._%D0%A1%D0%BF%D1%96%D0%B2%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%B9_%D1%82%D0%B0_%D0%BE%D0%B1%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96.pdf
- Музика, О. Л. (2013) Abilities and giftedness correlation: subjectival and value approach Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України – Т.ХІІ. (17). pp. 223-233. |
|