Підхід до формалізованого створення методики дистанційного навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/603/
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/archive |
|
Title |
Підхід до формалізованого створення методики дистанційного навчання
Подход к формальному подбору методики дистанционного обучения Approach towards formal selection of distance learning methodology |
|
Creator |
Богачков, Ю.М.
|
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
Розглядається проблема формалізації представлення й автоматизації підбору методики навчання у відкритій освіті. Як базу для формалізації взято семикомпонентну модель навчального середовища і доменно-фреймову модель педагогічної системи. Наводиться структура опису навчальних одиниць і алгоритм їх аналізу на етапі формування й оцінювання методики. Розглядається одна з проблем, що потребує розв'язання. На думку автора, це проблема неадитивності впливу навчальних дії на кінцевий результат навчання. Представлений підхід для формалізованого створення методик дистанційного навчання дає можливість автоматизувати процедуру аналізу і формування послідовності навчальних одиниць для досягнення запланованих навчальних результатів у разі дотримання встановлених ресурсних обмежень.
There is presented an issue of formalization of presentation and automatized selection of training methodology in open education. Seven-component model of learning environment and domain-and-frame-based model of educational system are taken as basis for formalization. The structure of learning elements and their analysis algorithms during development and evaluation of technology are given. There is identified main problem that should be solved. This problem is non-additivity of learning action influence in achievement of final learning outcomes. The proposed approach for the formalization of presentation teaching methods makes it possible to automate the analysis and the formation of a sequence of learning elements to achieve planning results in compliance with the restrictions established by the resource. Рассматривается проблема формализации представления и автоматизации подбора методики обучения в открытом образовании. В качестве базы для формализации взято семикомпонентную модель учебной среды и доменно-фреймовую модель педагогической системы. Приводится структура описания учебных единиц и алгоритм их анализа на этапе формирования и оценки методики. Указана основная проблема, которую необходимо решить. Это проблема неаддитивности влияния учебных действий на конечный результат обучения. Предложенный подход для формализации представления методик обучения дает возможность автоматизировать процедуру анализа и формирования последовательности учебных единиц для достижения запланированных результатов. |
|
Publisher |
ІІТЗН НАПН України
|
|
Date |
2012-06
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/603/1/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%87%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BBi%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5_%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf
- Богачков, Ю.М. (2012) Approach towards formal selection of distance learning methodology Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (29). ISSN 2076-8184 |
|