Record Details

Теоретико-методичні засади проектування комп’ютерно орієнтованої системи педагогічної діагностики майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/360/
 
Title Теоретико-методичні засади проектування комп’ютерно орієнтованої системи педагогічної діагностики майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей.
Теоретико-методические основы проектирования компьютерно ориентированной системы педагогической диагностики будущих учителей естественнонаучных и математических специальностей.
Theoretical and Methodical Framework of Design of Computer-Based Pedagogical Diagnostics System for Future Teachers of Natural-Mathematical Specialities.
 
Creator Колгатін, О. Г.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У дисертації обґрунтовано теоретико-методичні засади проектування комп’ютерно орієнтованої системи педагогічної діагностики майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей. Визначено суть, функції, складові, форми, методи та систему вимог до педагогічної діагностики в умовах інформатизації навчального процесу. Визначено закономірності, етапи та вимоги до проектування комп’ютерно орієнтованої системи педагогічної діагностики майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей. Розроблено опорну психолого-педагогічну модель студента як основу зазначеної системи. Розроблено теоретичні та методичні засади проектування інформаційно-комунікаційних технологій для здійснення педагогічних вимірювань та інтерпретації діагностичних даних у комп’ютерно орієнтованій системі педагогічної діагностики. Спроектовано комп’ютерно орієнтовану систему педагогічної діагностики за розробленими теоретико-методичними засадами й експериментально перевірено ефективність її застосування в навчальному процесі вищого педагогічного навчального закладу.
В диссертации разработано теоретико-методические основы проектирования компьютерно ориентированной системы педагогической диагностики, определено сущность, функции, компоненты, формы и методы, а также систему требований к педагогической диагностике в условиях информатизации учебного процесса. Установлено закономерности и этапы, обосновано требования к проектированию компьютерно ориентированной системы педагогической диагностики.
В соответствии з разработанными теоретико-методическими основами выполнено проектирование компьютерно ориентированной системы педагогической диагностики в Харьковском национальном педагогическом университете имени Г. С. Сковороды на естественнонаучном и физико-математическом факультетах. Описан ход проведения педагогического эксперимента по внедрению разработанной экспериментальной системы педагогической диагностики. Проведено статистический анализ результатов педагогического эксперимента. Показано, что проектирование компьютерно ориентированной системы педагогической диагностики в соответствии с разработанными теоретико-методическими основами позитивно сказывается на эффективности учебного процесса.
The dissertation proves theoretical and methodical framework of design of the computer-based pedagogical diagnostics system for future teachers of natural-mathematical specialities. The matter, functions, components, forms, methods and system of requirements for pedagogical diagnostics in ICT-orientated instruction process are established. Principles and stages as well as requirements for design of the computer-orientated pedagogical diagnostics system for future teachers of natural-mathematical specialities are proved. Psychological and pedagogical model of student is designed as a base of this system. Theoretical and methodical framework of design of the information and communication technologies for pedagogical measurement and interpretation of diagnostic data in the computer-based pedagogical diagnostics systems are proposed. The computer-based pedagogical diagnostics system is designed according to proposed theoretical and methodical framework, its efficiency in instruction process of Kharkiv National Pedagogical University named after G.S.Skovoroda is verified in pedagogical experiment.
 
Date 2011-09-10
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/360/1/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82_%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%82%D1%96%D0%BD_%D0%9E.pdf
- Колгатін, О. Г. (2011) Theoretical and Methodical Framework of Design of Computer-Based Pedagogical Diagnostics System for Future Teachers of Natural-Mathematical Specialities. Dissertation candidate2 thesis, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди.