Санітарно-гігієнічні та ергономічні фактори роботи учня в інформаційно-освітньому просторі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/313/
|
|
Title |
Санітарно-гігієнічні та ергономічні фактори роботи учня в інформаційно-освітньому просторі
Sanitary and ergonomic factors of the apprentice activity in the information-educational environment |
|
Creator |
Лаврентьєва, Г.П.
|
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance |
|
Description |
Виявлено основні фактори взаємодії учня з елементами інформаційно-освітнього простору, що впливають на збереження здоров’я учня та сприяють уникненню негативних впливів на розвиток особистості. Виокремлено санітарно-гігієнічні та психолого-ергономічні вимоги до засобів навчання та ресурсів на базі інформаційних технологій. Наведено принципи зорового сприйняття інформації людиною. Обґрунтовано наступні групи ергономічних факторів, що впливають на сприйняття: використання кольорів, просторового розміщення інформації, підвищення рівня уваги, естетичні фактори.
Main factors of student interaction with the elements of informational educational space, affecting the health care of the student and contribute to the avoidance of negative influences on personality development are revealed. The main groups of hygiene, psychological and ergonomic requirements for tools and resources based on information technology are separated. The principles of human visual perception of information are described. The main groups of ergonomic factors that affect perception such as: use of colour, spatial placement, increased attention and aesthetic factors are proved. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2010
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/313/1/C-h_2010.pdf
- Лаврентьєва, Г.П. (2010) Sanitary and ergonomic factors of the apprentice activity in the information-educational environment . |
|