APPLICATION OF INFORMATION FUNCTIONS FOR THE ANALYSIS AND EFFECTIVENESS INCREASE OF THE TESTS IN HIGHER MATHEMATICS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
APPLICATION OF INFORMATION FUNCTIONS FOR THE ANALYSIS AND EFFECTIVENESS INCREASE OF THE TESTS IN HIGHER MATHEMATICS
ПРИМЕНЕНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ ФУНКЦИИ ДЛЯ АНАЛИЗА И ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ТЕСТОВ ПО ВЫСШЕЙ МАТЕМАТИКЕ ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ФУНКЦІЇ ДЛЯ АНАЛІЗУ І ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ТЕСТІВ З ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ |
|
Creator |
Dykhovychnyi, Oleksandr A.
Dudko, Anna F. |
|
Subject |
information function; ability level; IRT-models; procedure of analysis and effectiveness increase of the test; testing in higher mathematics
информационная функция; уровень подготовки испытуемого; IRT-модели; методика анализа и повышения эффективности теста; тестирование по высшей математике інформаційна функція; рівень підготовленості іспитника; IRT-моделі; методика аналізу і підвищення ефективності тесту; тестування з вищої математики |
|
Description |
The present paper studies the issue of effectiveness analysis of pedagogical tests based on calculation of information functions. The algorithms of computation and analysis of information function depending on the type of test item and the chosen model of Item Response Theory are given. The procedure of analysis and effectiveness increase of the test in higher mathematics is developed. The application of this procedure to the test on “Differential calculus of functions of one variable” that was administered for the first-year students of Faculty of Radio Engineering and Institute of Telecommunication Systems of NTU "KPI" in 2013 is demonstrated.
В статье исследован вопрос анализа эффективности педагогических тестов на основании вычисления информационных функций. Приведены алгоритмы расчета и анализа информационной функции в зависимости от типа тестового задания и от выбранной модели современной теории параметризации тестовых заданий, Item Response Theory (IRT). Разработана методика анализа и повышения эффективности тестов по высшей математике и продемонстрировано ее применение к контрольной работе на тему «Дифференциальное исчисление функций одной переменной», которая была проведена для студентов первого курса РТФ и ИТС НТУУ «КПИ» в 2013 году. У статті досліджено питання аналізу ефективності педагогічних тестів на підставі розрахунку інформаційних функцій. Наведено алгоритми обчислення й аналізу інформаційної функції залежно від типу тестового завдання і від обраної моделі сучасної теорії параметризації тестових завдань, Item Response Theory (IRT). Розроблено методику аналізу і підвищення ефективності тестів з вищої математики і продемонстровано її застосування до контрольної роботи на тему «Диференціальне числення функцій однієї змінної», яку було проведено для студентів першого курсу РТФ та ІТС НТУУ «КПІ» у 2013 році. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2014-05-13
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1040
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 41, No 3 (2014); 55-69
Информационные технологии и средства обучения; Vol 41, No 3 (2014); 55-69 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 41, No 3 (2014); 55-69 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 41, No 3 (2014); 55-69 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1040/790
|
|
Rights |
Copyright (c) 2014 Oleksandr A. Dykhovychnyi, Anna F. Dudko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|