Record Details

BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SCIENTIFIC PUBLICATIONS ON PRESCHOOL EDUCATION AND TRAINING IN NATIONAL ABSRACTS DATABASE „UKRAINIKA SCIENTIFIC” (1998–2012)

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SCIENTIFIC PUBLICATIONS ON PRESCHOOL EDUCATION AND TRAINING IN NATIONAL ABSRACTS DATABASE „UKRAINIKA SCIENTIFIC” (1998–2012)
БИБЛИОМЕТРИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ ПО ВОПРОСАМ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ВОСПИТАНИЯ В ОБЩЕГОСУДАРСТВЕННОЙ РЕФЕРАТИВНОЙ БД „УКРАИНИКА НАУЧНАЯ” (1998–2012 гг.)
БІБЛІОМЕТРИЧНИЙ АНАЛІЗ НАУКОВИХ ПУБЛІКАЦІЙ З ПИТАНЬ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ І ВИХОВАННЯ В ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНІЙ РЕФЕРАТИВНІЙ БД «УКРАЇНІКА НАУКОВА» (1998–2012 рр.)
 
Creator Bukshyna, Tamara F.
 
Subject pre-school education and training; national abstracts database «Ukrainika scientific»; bibliometric analysis; monographs; thesis abstracts; V. A. Sukhomlinskyi State Scientific Pedagogical Library of Ukraine
дошкольное образование и воспитание; общегосударственная реферативная база данных «Украиника научная»; библиометрический анализ; монографии; авторефераты диссертаций; ГНПБ Украины им. В. А. Сухомлинского
дошкільна освіта і виховання; загальнодержавна реферативна база даних «Україніка наукова»; бібліометричний аналіз; монографії; автореферати дисертацій; ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Description In the article it is highlighted the results of analysis of flow of scientific publications on pre-school education and training in the national abstracts database «Ukrainika scientific» for the years 1998-2012 using bibliometric method. There are determined tendencies of the development of pre-school education and training in this database. It is found out an abstract information concerning not only the most actively studied topics and gaps in this area, as well as the intensity of its reflection in some years, but scientific institutions and universities which are leaders in scientific activities on topical issues of reform of preschool education. It is highlighted the importance of representation of research results in the national abstracts database «Ukrainika scientific».
Освещены результаты анализа потока научных публикаций по вопросам дошкольного образования и воспитания в общегосударственной реферативной БД «Украиника научная» за 1998–2012 годы с использованием библиометрического метода. Определены тенденции развития дошкольного образования и воспитания в этой базе данных. Выявлена реферативная информация, касающаяся не только наиболее активно изучаемых тем и пробелов в этой сфере, а также интенсивности ее отражения в отдельные годы, но и научных учреждений и высших учебных заведений, которые являются лидерами в научной деятельности по актуальным вопросам реформирования дошкольного образования и воспитания. Подчеркнута важность отображения результатов научных исследований в реферативной БД «Украиника научная».
Висвітлено результати аналізу потоку наукових публікацій з питань дошкільної освіти і виховання в загальнодержавній реферативній БД «Україніка наукова» за 1998–2012 роки з використанням бібліометричного методу. Означено тенденції розвитку дошкільної освіти і виховання в означеній базі даних. Виявлено реферативну інформацію не тільки щодо найактивніше досліджуваних тем і лакун у цій сфері й інтенсивності їх відображення в окремі роки, а й наукові установи та вищі навчальні заклади, які є лідерами у науковій діяльності з актуальних питань реформування дошкільної освіти і виховання. Наголошено на важливості відображення результатів наукових досліджень у реферативній БД «Україніка наукова».
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-03-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/967
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 40, No 2 (2014); 135-150
Информационные технологии и средства обучения; Vol 40, No 2 (2014); 135-150
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 40, No 2 (2014); 135-150
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 40, No 2 (2014); 135-150
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/967/755
 
Rights Copyright (c) 2014 Tamara F. Bukshyna
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0