TO QUESTION OF QUALITY EXAMINATION OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
TO QUESTION OF QUALITY EXAMINATION OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES
К ВОПРОСУ ЭКСПЕРТИЗЫ КАЧЕСТВА ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ ДО ПИТАННЯ ЕКСПЕРТИЗИ ЯКОСТІ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ |
|
Creator |
Lytvynova, Svitlana G.
|
|
Subject |
assessment; e-learning resources; principles; objectives; quality
: экспертиза; электронные образовательные ресурсы; принципы; задачи; качество експертиза; електронні освітні ресурси; принципи; завдання; якість |
|
Description |
The article deals with the scientific and methodological approaches to the examination of quality of electronic educational resources (EER) for secondary schools. It was defined conceptual apparatus, described the object of examination, clarified certain aspects of the functions of examination, determined the basic tasks of expertise, summarized the principles of expertise (scientific, personalization, active involvement in the learning process), described the requirements to the participants of EER expertise, grounded EER accordance to didactic and methodological requirements, described an algorithm of preparation for the examination object to determine compliance with the requirements of didactic. It is established that the assessment is aimed to the receipt from the experts of corresponding data and acceptance on their basis of competent decisions about expedience of the use in general educational establishments.
В статье рассматриваются научно-методические подходы к организации экспертизы качества электронных образовательных ресурсов (ЭОР) для общеобразовательных учебных заведений. Определен понятийный аппарат, описано объект экспертизы, уточнены отдельные аспекты функций экспертизы, определены основные задачи, стоящие перед экспертизой, обобщены принципы проведения экспертизы (научность, индивидуализация, активное включение в учебный процесс), описаны требования к участникам экспертизы ЭОР, обосновано соответствие ЭОР дидактическим и методическим требованиям, описан алгоритм подготовки объекта экспертизы к определению соответствия дидактическим требованиям. Установлено, что экспертиза ЭОР направлена на получение от экспертов соответствующих данных и принятия на их основе компетентных решений о целесообразности использования в общеобразовательных учебных заведениях. У статті висвітлено науково-методичні підходи до організації експертизи якості електронних освітніх ресурсів (ЕОР) для загальноосвітніх навчальних закладів. Визначено понятійний апарат, описано об’єкт експертизи, уточнено окремі аспекти функцій експертизи, визначено основні завдання, які стоять перед експертизою, узагальнено принципи проведення експертизи (науковість, індивідуалізація, активне включення до навчального процесу тощо), описані вимоги до учасників експертизи ЕОР, обґрунтовано відповідність ЕОР дидактичним і методичним вимогам й описано алгоритм підготовки об’єкта експертизи до визначення відповідності дидактичним вимогам. Встановлено, що експертиза ЕОР спрямована на одержання від експертів відповідних даних і прийняття на їх основі компетентних рішень щодо доцільності використання у загальноосвітніх навчальних закладах. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2013-04-19
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/812
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 34, No 2 (2013); 21-27
Информационные технологии и средства обучения; Vol 34, No 2 (2013); 21-27 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 34, No 2 (2013); 21-27 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 34, No 2 (2013); 21-27 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/812/600
|
|
Rights |
Copyright (c) 2013 Svitlana G. Lytvynova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|