Record Details

GUIDELINES FOR EVALUATION OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL QUALITY CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title GUIDELINES FOR EVALUATION OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL QUALITY CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ОЦІНЮВАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ЯКОСТІ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К ОЦЕНИВАНИЮ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ХАРАКТЕРИСТИК КАЧЕСТВА ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ
 
Creator Lavrentieva, Galina P.
 
Subject assessment requirements; electronic educational resources; secondary schools
оцінювання; вимоги; електронні освітні ресурси; загальноосвітні навчальні заклади
оценивание; требования; электронные образовательные ресурсы; общеобразовательные учебные заведения
 
Description The article highlights the causes of insufficient effective use of electronic learning resources and sets out the guidelines on ways to solve the aforementioned problems. The set of didactic, methodical, psychological, pedagogical, design and ergonomic quality requirements is considered for evaluation, selection and application of information and communication technologies in the educational process. The most appropriate mechanisms for the ICT introduction into the learning process are disclosed as it should meet the specific learning needs of the student and the objectives of the educational process. The guidance for psycho-educational assessment of quality of electronic educational resources is provided. It is argued that the effectiveness of the ICT use is to be improved by means of quality evaluation mechanisms involved into the educational process.
У статті висвітлено причини недостатньо ефективного використання електронних засобів навчального призначення і викладені орієнтири щодо шляхів розв’язання вище зазначених проблем. Розглянуто комплекс дидактичних, методичних, психолого-педагогічних, дизайн-ергономічних та здоров’язбережувальних вимог оцінювання, добору, застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі. Розкриті найбільш доцільні механізми впровадження засобів інформатизації в навчальний процес, коли вони відповідають конкретним потребам учня і цілям вивчення матеріалу. Надані методичні рекомендації психолого-педагогічного оцінювання якості електронних освітніх ресурсів. Аргументовано, що ефективність застосування ІКТ з метою підвищення якості навчання можлива у разі задіяння механізмів оцінювання якості засобів навчального призначення.
В статье освещены причины недостаточно эффективного использования электронных средств учебного назначения и изложены ориентиры относительно путей решения вышеуказанных проблем. Рассмотрен комплекс дидактических, методических, психолого-педагогических, дизайн-эргономических и здоровьесохраняющих требований оценки, отбора, применения информационно-коммуникационных технологий в учебно-воспитательном процессе. Раскрыты наиболее целесообразные механизмы внедрения средств информатизации в учебный процесс, отвечающие конкретным потребностям ученика и целям изучения материала. Даны методические рекомендации психолого-педагогического оценивания качества электронных образовательных ресурсов. Аргументировано, что эффективность применения ИКТ в целях повышения качества обучения возможна, когда задействованы механизмы оценивания качества средств учебного назначения.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-05-13
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1048
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 41, No 3 (2014); 92-100
Информационные технологии и средства обучения; Vol 41, No 3 (2014); 92-100
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 41, No 3 (2014); 92-100
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 41, No 3 (2014); 92-100
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1048/796
 
Rights Copyright (c) 2014 Galina P. Lavrentieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0