DESIGN OF EDUCATIONAL PROBLEMS ON LINEAR PROGRAMMING USING SYSTEMS OF COMPUTER MATHEMATICS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DESIGN OF EDUCATIONAL PROBLEMS ON LINEAR PROGRAMMING USING SYSTEMS OF COMPUTER MATHEMATICS
ПРОЕКТИРОВАНИЕ УЧЕБНЫХ ЗАДАЧ ПО ЛИНЕЙНОМУ ПРОГРАММИРОВАНИЮ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ СИСТЕМ КОМПЬЮТЕРНОЙ МАТЕМАТИКИ ПРОЕКТУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАДАЧ З ЛІНІЙНОГО ПРОГРАМУВАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ СИСТЕМ КОМП’ЮТЕРНОЇ МАТЕМАТИКИ |
|
Creator |
Mykhalevych, Volodymyr M.
Tyutyunnik, Oksana I. |
|
Subject |
educational problem; method of operation; systems of computer mathematics; linear programming
учебная задача; способ действий; системы компьютерной математики; линейное программирование навчальна задача; спосіб дій; системи комп’ютерної математики; лінійне програмування |
|
Description |
From a perspective of the theory of educational problems a problem of substitution in the conditions of ICT use of one discipline by an educational problem of another discipline is represented. Through the example of mathematical problems of linear programming it is showed that a student’s method of operation in the course of an educational problem solving is determinant in the identification of an educational problem in relation to a specific discipline: linear programming, informatics, mathematical modeling, methods of optimization, automatic control theory, calculus etc. It is substantiated the necessity of linear programming educational problems renovation with the purpose of making students free of bulky similar arithmetic calculations and notes which often becomes a barrier to a deeper understanding of key ideas taken as a basis of algorithms used by them.
С позиций теории учебных задач представлена проблема подмены в условиях использования ИКТ учебной задачи одной дисциплины учебной задачей другой дисциплины. На примере математических задач линейного программирования показано, что способ действия студента при решении учебной задачи является определяющим в идентификации учебной задачи по отношению к конкретной дисциплине: линейное программирование, информатика, математическое моделирование, методы оптимизации, теория автоматического управления, численные методы и т. п. Обоснована необходимость обновления учебных задач линейного программирования с целью освобождения студентов от громоздких однотипных арифметических вычислений и записей, что часто становится преградой более глубокому пониманию ключевых идей, которые положены в основу используемых ими алгоритмов. З позицій теорії навчальних задач висвітлено проблему підміни в умовах застосування ІКТ навчальної задачі з однієї дисципліни навчальною задачею з іншої дисципліни. На прикладі математичних задач лінійного програмування показано, що спосіб дії студента під час розв’язування навчальної задачі є визначальним у ідентифікації навчальної задачі відносно до конкретної дисципліни: лінійне програмування; інформатика; математичне моделювання; методи оптимізації; теорія автоматичного управління; чисельні методи тощо. Обґрунтовано необхідність оновлення навчальних задач лінійного програмування з метою звільнення студентів від громіздких однотипних арифметичних обчислень і записів, що найчастіше стає перепоною глибшому розумінню ключових ідей, які покладено в основу використовуваних ними алгоритмів. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2013-11-20
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/896
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 38, No 6 (2013); 123-137
Информационные технологии и средства обучения; Vol 38, No 6 (2013); 123-137 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 38, No 6 (2013); 123-137 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 38, No 6 (2013); 123-137 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/896/688
|
|
Rights |
Copyright (c) 2013 Volodymyr M. Mykhalevych, Oksana I. Tyutyunnik
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|